Excite

4 natuurlijke manieren om sneller in slaap te vallen

De één valt als een blok in slaap zodra het kussen in zicht komt, de ander ligt letterlijk uren wakker en lijkt de slaap maar niet te kunnen vatten. Als jij tot die laatste categorie behoort, dan heb je waarschijnlijk al verschillende dingen geprobeerd om tóch makkelijker in slaap te vallen. Wil je voorlopig nog niet naar de medicijnen grijpen? Dan kun je ook deze natuurlijke methoden nog proberen.
    © Getty Images

1. Sta op

Het lijkt wat tegenstrijdig, maar als je langer dan een half uur wakker ligt, dan kun je beter uit bed gaan en iets anders gaan doen. Als je namelijk steeds met open ogen in bed ligt, dan is de kans groot dat je hersenen 'slaap' niet meer associëren met je bed. Door er een half uur tot een uur uit te gaan, tot je écht heel moe bent, kun je dat proces weer omkeren. Wel is het belangrijk er dan op te letten dat je geen extra stimulerende dingen gaat doen of dingen die gepaard gaan met fel licht, zoals tv kijken.
    © Getty Images

2. Neem een warm bad

Een warm bad is - ook zonder kaarsen en rozenblaadjes - een perfecte manier om helemaal tot rust te komen én dus in slaap te vallen. Je lichaamstemperatuur stijgt hierdoor een beetje en zodra je eruit stapt, daalt deze. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop je lichaamstemperatuur daalt als je lichaam zich klaar maakt om te gaan slapen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die voor het slapen gaan een warm bad nemen eerder in slaap vallen en dieper slapen.
    © Getty Images

3. Ga sporten

Meestal wordt het niet aangeraden voor het slapen, maar recent onderzoek heeft inmiddels toch aangetoond dat mensen die regelmatig sporten over het algemeen beter slapen dan mensen die dat niet doen. Overigens hoef je daarvoor niet extreem te sporten; 'milde beweging' is meer dan genoeg.
    © Getty Images

4. Stop met roken

Nicotine is een stimulerend middel, dat ervoor kan zorgen dat je 's nachts onrustig(er) slaapt. Mensen die roken zouden vier keer zo vaak dan niet-rokers aangeven dat ze 's morgens nog moe wakker worden. Stoppen met roken is wat dat betreft dus niet alleen goed voor je gezondheid, maar helpt je ook makkelijker te slapen.
    © Getty Images

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017