Excite

Afvallen in je hoofd in 2013

Het is al bijna 2013, dus tijd om de goede voornemens op een rijtje te zetten. Net als ieder jaar zullen veel mensen per 1 januari weer willen afvallen. Een abonnement bij de sportschool en gezonder eten zijn niet de enige ingrediënten voor een goede afvalmethode. Afvallen in 2013 doe je met je in je hoofd.

Gezond gewicht behouden

Anita Jansen van de Universiteit van Maastricht deed onderzoek naar psychologische processen bij het afvallen. Gewicht verliezen is namelijk voor veel mensen geen probleem. Echter, een gezond gewicht behouden na het lijnen lukt maar één op de vijf mensen. Volgens Jansen is een ommekeer in je hoofd nodig om blijven gewichtsverlies te behouden. “Als je met jezelf afspreekt dat kroketten niet voor jou zijn, is het makkelijker niet toe te happen,” zegt de onderzoekster in de Telegraaf.

Impulsief eetgedrag

Om af te vallen zul je in 2013 vooral impulsief eetgedrag moeten aanpakken. Je gedrag ten opzichte van eten moet hierbij veranderen. “Het staat als een paal boven water dat je minder calorieën moet binnenkrijgen dan dat je verbrandt om af te vallen. Dat is moeilijker als je impulsief bent en gaat twijfelen over wat je wel en niet zal eten. Als je duidelijke regels voor jezelf opstelt en je jezelf traint daaraan te houden, kom je ook niet in de verleiding.”

Cognitieve verandering

Onderdeel van het proces om af te vallen is dus je hoofd laten denken dat je snoeperij niet meer nodig hebt. Volgens Jansen is dat een cognitieve verandering. “Het is er bij veel mensen ingesleten dat ze vet en zoet eten lekker vinden. Het kan lang duren voordat je iets anders zoals groentes lekker gaat vinden.” Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat een verandering zoals deze soms wel twee jaar kan duren. Bovendien kost het erg veel energie en doorzettingsvermogen. Een methode voor echte bikkels dus.

Niet snoepen

Jansen raadt de cognitieve afvallers aan om niet ineens al het lekkere eten te laten staan. “Besluit bijvoorbeeld om niet te snoepen, maar wel de maaltijden nagenoeg hetzelfde te laten. Dat scheelt vaak al een hoop.” Leg daarnaast goed vast wat je wel en niet mag eten. Zo heb je een steuntje in de rug op moeilijke momenten.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017