Excite

Als angst je leven beheerst

Iedereen heeft wel eens te maken met een gezonde dosis spanning, soms misschien zelfs een beetje milde angst. Maar bij sommige mensen beheerst angst hun leven en is er geen sprake meer van een gezonde situatie, maar is het zaak zo snel mogelijk actie te ondernemen. Maar dan moet je natuurlijk wel de symptomen (her)kennen!

Symptomen van angst

Angst uit zich op verschillende manieren. Het vormt zich in je hoofd, maar heeft ook een uitwerking op je lichaam en je gedrag. Als je je niet op je gemak voelt, dan heb je bijvoorbeeld last van een milde vorm van angst. Als je zo in paniek bent, dat je bijna niet meer kunt ademhalen, dan heb je een echte angstaanval. De lichamelijke symptomen van angst zijn een verhoogde hartslag, een hogere bloeddruk, duizeligheid, een droge mond, misselijkheid, hoofdpijn, borstpijn, kortademigheid en hartkloppingen. Omdat je lijf zich vaak verkrampt, kun je ook last krijgen van extra veel adrenaline, zweten en een verstoorde spijsvertering. Dat merk je bijvoorbeeld als het lijkt alsof er een knoop in je maag zit.

Angst is belangrijk, maar wel met mate

Angst heeft een functie; het helpt je om alert te zijn op situaties die mogelijk levensbedreigend zijn. Maar het is wel belangrijk dat angst niet alles gaat overheersen. De angst moet wel realistisch zijn. In de hersenen kan er echter iets misgaan, waardoor een relatief milde, onschuldige angst overslaat in een automatische angstreactie die getriggered wordt door een specifieke gebeurtenis. Deze 'vreesconditionering', zoals dit genoemd wordt, is te doorbreken, maar in veel gevallen is hier therapie voor nodig.

Erken je angst

De eerste stap richting een leven zonder - of met uitsluitend 'gezonde' - angst is het erkennen van je angsten. Pas als je erkent dat je ergens bang voor bent, kun je bepalen of die angst realistisch is en er vervolgens iets aan doen. Schaam je niet als je hier professionele hulp voor nodig hebt, daarin ben je zeker niet de enige.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017