Excite

Appels eten vermindert cholesterol met 25%

Wie vier appels per dag eet, kan zo zijn cholesterolgehalte met maar liefst 25 procent verlagen. Onderzoekers kwamen tot de conclusie dat vrouwen die per dag 75 gram gedroogde appel aten, hun niveau van LDL-cholesterol zagen dalen met ongeveer een kwart.

Het LDL-cholesterolgehalte is het gehalte dat je altijd in de gaten moet houden; in tegenstelling tot het HDL-cholesterol is dat namelijk niet goed voor je. Opvallend was ook dat het HDL-cholesterolgehalte juist wel omhoog ging: met ongeveer vier procent. Bovendien bleek de test nog goed te zijn voor de lijn: de vrouwen verloren gemiddeld anderhalve kilo, ondanks het feit dat ze dus eigenlijk meer calorieën binnen kregen door de gedroogde appel te eten.

De voordelen van appels zouden te maken hebben met de antioxidanten in appels. Het gewichtsverlies zou weer te danken zijn aan pectine in appels, wat ervoor zorgt dat je minder honger hebt. Hiervan kun je ook veel vinden in onder meer abrikozen, wortels en citrusfruit. Als je hetzelfde resultaat wilt hebben, maar dan van verse appels, dan zul je er ongeveer vier tot vijf per dag moeten eten.

De resultaten van het onderzoek zijn opvallend, omdat onderzoekers nooit gedacht hadden dat het eten van appels zo’n substantiële invloed zou hebben op het cholesterolgehalte. Dit laat duidelijk zien dat appels eten eigenlijk goed is voor iedereen.

Afbeelding: Flickr account mattieb

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017