Excite

Zijn bananen gezond en toch dikmakers?

Zijn bananen ongezonde dikmakers of zijn ze echt nodig in een gezond, gevarieerd en evenwichtige voedingspatroon? En, minstens even belangrijk, welk effect heeft het eten van bananen op je gezondheid?

Zijn bananen nu gezond of ongezond?

Zoals met vele soorten voedsel kleven er voor- en nadelen aan het nuttigen ervan. Bepalend voor het effect op de gezondheid is de voedingswaarde van bananen. De verschillende bestanddelen hebben dan ook verschillende voordelige of nadelige effecten op de gezondheid.

De voedingswaarde van bananen nader bekeken

Niet elke banaan is hetzelfde. De voedingswaarde van bananen hangt van verschillende factoren af. De bodemgesteldheid waar ze vandaan komen, het aantal uren zonneschijn en het soort bananen spelen een hoofdrol bij het bepalen van het al of niet gezond zijn van bananen. Maar met name de rijpheid van de banaan is een essentiële factor in het bepalen van de voedingswaarde.

Nadelige bestanddelen: suikers en snelle koolhydraten

Onrijpe bananen bevatten een hoog gehalte aan zetmeel en latex en bevatten weinig trage, en dus gezonde, suikers. Tijdens het rijpingsproces wordt de latex afgebroken, waardoor bananen hun oorspronkelijke bittere smaak verruilen voor een aangename, zoete smaak. Nadeel van deze rijping is dat ze, eens volledig gerijpt, ruim twintig procent meer suikers bevatten. Daarmee zijn ze grotere dikmakers dan hun onrijpe broertjes. Het hoge gehalte aan suikers is bovendien ook nog eens slecht voor je tanden. Dus, voor het gezonde effect, kun je beter kiezen voor minder rijpe bananen.

Ben je een fanatiek sporter? Dan zijn bananen echter een welkom tussendoortje. Met hun hoge concentratie aan snelle (ongezonde) suikers, oftewel koolhydraten, zijn bananen leveren bananen meteen brandstof voor de spieren in actie.

Voordelige bestanddelen: vitamines en mineralen

Bananen, met mate gegeten, hebben gelukkig ook een positieve invloed op je gezondheid. Of je nu sporter bent of niet. Bananen zijn rijk aan vitamine A, B1, B2, B6, B12 en aan vitamine C.

Vitamine C verhoogt je weerstand en verzacht de symptomen van verkoudheden en griep. Ook mineralen als magnesium, kalium en ijzer zijn aanwezig in bananen. IJzer is op zijn beurt onmisbaar bij aandoeningen aan je schildklier en voor zwangere vrouwen.

Dor de aanwezigheid van deze vitaminen en mineralen, hebben bananen ongetwijfeld ook een helend effect. Zo zijn onrijpe bananen doeltreffend tegen allerlei maag- en darmklachten als een maagzweer en maagzuur, als gevolg van de aanwezigheid van het bestanddeel leucocyanide.

Bananen: lekker (en) gezond

Al met al kun je stellen dat bananen toch wel thuishoren in een gezond, alledaags voedingspatroon. Zolang je overrijpe bananen met een hoog suikergehalte vermijd, wegen de voordelen van de overige vitamines en mineralen op tegen de snelle, ongezonde suikers.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017