Excite

Beginnen aan een dieet? Eerst een detox

Sta jij op het punt om de overtollige kilo’s weg te werken? Voor direct resultaat begin je een dieet met een detox. Een eenvoudige detox zorgt voor direct resultaat tijdens de eerste dagen van je dieet. Het brengt je lichaam alvast in balans, en zorgt ervoor dat vitaminen en mineralen tijdens het dieet efficiënter worden opgenomen. Bovendien blijf je beter gemotiveerd als de kilo’s er vanaf dag één van af vliegen.

Wat houdt een detox dieet in?

Bij een detox dieet vervang je alle onnatuurlijke producten door natuurlijke producten met veel vezels. Zo zet je je spijsvertering goed aan het werk. Daarnaast schrap je voeding met veel allergenen, zoals schaal- en schelpdieren, eieren, en pinda’s. Je lichaam krijgt zo goed de kans om te ontgiften. Drink tijdens de detox twee kopjes groene thee per dag om je stofwisseling aan de gang te houden.

Wat niet te eten bij een detox

Behalve de allergenen hierboven genoemd, is het belangrijk dat je alle zuivel en tarweproducten vervangt. Er zitten veel gezonde voedingsstoffen in zowel zuivel als tarwe, maar een meerderheid van de mensen heeft (vaak onbewust) een overgevoeligheid voor deze producten. Ze zorgen voor een opgeblazen gevoel, moeheid en veroorzaken soms juist een hongergevoel. Vervang voedsel als pasta en brood door producten met roggemeel of maïs, en havermout. Zuivel vervang je met soya of rijstmelk.

Hoewel het een goede bron is van ijzer en eiwitten, is rood vlees moeilijk verteerbaar. Schrap daarom rood vlees even uit je dieet. Hetzelfde geldt voor varkensvlees. Kies in plaats daarvan kip, tofu en verse vis. Verder eet je veel groenten en fruit, en gebruik je alleen olijfolie of lijnzaadolie. Laat uiteraard alle snacks en zoetigheden voorlopig even staan.

Detox dagmenu: voorbeelden

Ben je gemotiveerd om je dieet te starten met een detox? Wij geven je wat voorbeelden van een detox dagmenu om je op weg te helpen.

  • Ontbijt: Havermout met soyamelk met banaan, noten of rood fruit. Avocado op een cracker van roggemeel. Glutenvrije muesli met soya-yoghurt en honing.
  • Lunch: Salade van groenten met olijfolie met crackers van roggemeel. Salade met quinoa, linzen of bonen. Een gepofte aardappel met groenten.
  • Diner: Gestoomde of gerilde vis met (biologische) groenten. Gepocheerde kipfilet met gestoomde groenten, eventueel met een stoofpotje van linzen of bonen. Ook veel Aziatische (wok)gerechten doen het goed in een detox dieet.
  • Tussendoor: Fruit, rauwkost of gestoomde groenten in plaats van snelle snacks zoals verpakte koeken.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018