Excite

Beter presteren dankzij korte warming-up

Een lange warming-up hoeft helemaal niet per definitie beter te zijn. Sterker nog: een lange warming-up kan in veel gevallen juist een minder goede prestatie opleveren. Een goede warming-up vraagt namelijk nogal wat energie en die energie kun je veel beter gebruiken tijdens de daadwerkelijke krachtproef.

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeker Elias Tomaras, die het niet logisch vond dat bijvoorbeeld sprinters, wielrenners en korte afstand schaatsers zich een of twee uur opwarmen voor hun daadwerkelijke strijd begint. Tijdens deze periode worden er ook een aantal flink intensieve trainingen uitgevoerd.

Voor zijn onderzoek liet hij sporters een warming-up van vijftig minuten doen, waarbij hij de intensiteit afwisselde. Een andere groep mocht een warming-up van vijftien minuten ondergaan. De warming-up van die groep was helemaal niet intensief en bevatte aan het einde één sprintje, ten opzichte van een aantal intensieve sprints bij de eerste groep.

Nadat beide groepen hun warming-up voltooid hadden, werd gekeken hoeveel energie er geleverd kon worden. Hieruit bleek dat de groep die een korte warming-up had uitgevoerd, minder vermoeide spieren hadden en dus meer kracht konden leveren. Het verschil was wel 6,2 procent, iets dat in sporttermen zeker niet te verwaarlozen is. Als conclusie trekt Tomaras dan ook dat het verstandig is als er in de sport gekeken wordt naar minder intensieve warming-ups, om zo de prestaties te verbeteren.

Afbeelding: Flickr account eric.surfdude

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017