Excite

Verminder de kans op botontkalking

Naarmate we ouder worden, worden onze botten brozer. Dit heet botontkalking, ofwel osteoporose. Hoewel botontkalking niet helemaal te voorkomen is, kan de impact wel aanzienlijk verminderd worden. Zeker als je alert bent en actief werkt aan je botten stevig houden. Dit kan door regelmatig te sporten, maar ook door voldoende calcium binnen te krijgen.

Calcium en vitamines tegen botontkalking

Botontkalking komt vooral bij vrouwen voor; zij krijgen hier met name tijdens de overgang last van. Dit komt doordat de botten van vrouwen beschermd worden door oestrogeen en progesteron, maar deze hormonen komen na de overgang steeds minder voor in het lichaam. Hier is niets aan te doen, maar het is wel mogelijk om je botten zelf sterker te maken.

Calcium tegen botontkalking

Een van de belangrijkste manieren om dat te doen is veel calcium binnen krijgen. Calcium is onder meer te vinden in melk, maar ook in minder voor de hand liggende producten als zaden, noten, peulvruchten en zelfs in boerenkool. Ook vitamine D werkt hard aan het verstevigen van je botten. Vitamine D krijg je binnen via zonlicht. Omdat je daarop niet altijd kunt rekenen in Nederland, hebben veel mensen een tekort aan vitamine D. Gelukkig zijn er ook andere vitamine D bronnen, namelijk halvarine, vlees, eieren, vette vis, volvette kaas en margarine. Eventueel kun je zelfs vitamine D supplementen aanschaffen.

Gezonde lifestyle

Veel melk drinken en voldoende vitamine D binnenkrijgen wil niet zeggen dat je verder kunt doen en laten wat je wilt. Gezond leven is ook heel belangrijk, want producten als koffie, alcohol en suiker kunnen juist weer afbreuk doen aan je botten en ze zwakker maken.

Genoeg bewegen om botontkalking tegen te gaan

Ook voldoende beweging speelt een belangrijke rol in de strijd tegen botontkalking. Beweging maakt botten sterker en weerbaarder. Ook maakt het je spieren sterker. Dit verkleint de kans op vallen en dus op schade aan je botten. Met name wandelen, tennissen, joggen en dansen zijn goede manieren om aan voldoende beweging te komen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017