Excite

Je bent moe en niets lijkt te lukken. Heb je last van burn-out?

Energie hebben is niet iets vanzelfsprekends. Sommige dagen lijk je bij het opstaan al moe of uitgeput. Maar wat nu als deze verschijnselen niet meer weggaan, maar alleen steeds erger worden. Je voelt je prikkelbaar en emotioneel, en het lijkt alsof je in je hoofd niets meer goed kan overzien. Heel waarschijnlijk lijd je dan aan een burn-out!

Wat is een burn-out?

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel geen energie meer te hebben. Dit gevoel gaat vaak gepaard met een gebrek aan de motivatie om de normale alledaagse werkzaamheden op dezelfde wijze voort te zetten.

Als je lijdt aan een burn-out heb je vaak last van uitputting, spot en cynisme ten opzichte van de werkplek, en het gevoel minder te presteren waardoor ook vaak het zelfvertrouwen afneemt.

Er wordt over het algemeen gedacht wordt dat een burn-out kan ontstaan na lange tijd te maken te hebben gehad met veel stress op het werk. Vooral de meer idealistisch ingestelde werknemers hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van een burn-out, vanwege confrontatie met de vaak harde werkelijkheid.

Een burn-out lijkt wat betreft haar verschijnselen in zekere mate op een depressie. Verminderde energie, dingen somber zien en een verlaagd gevoel van zelfwaardering komen bij beide psychische aandoeningen zeer geregeld voor.

Hoe wordt een burn-out behandeld?

Bij de behandeling van burn-out wordt vaak gebruik gemaakt van van kortdurende therapie van ongeveer 15 sessies. Tijdens deze therapie wordt nauwkeurig gekeken waar de oorzaken van de de burn-out liggen. Vaak koesteren mensen die aan een burn-out lijden bepaalde zinloze, destructieve gedachten, bijvoorbeeld dat niemand ze aardig zal vinden als ze niet voortdurend hard werken.

Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijke risicofactoren op het werk, waarbij je bijvoorbeeld kan denken aan ruzie met je collega's of een te hoge werkdruk. Waar mogelijk worden deze dan veranderd. In dit proces is het overigens van groot belang dat de cliënt zo snel mogelijk weer op de werkvloer verschijnt, het liefst al terwijl de sessies nog bezig zijn. Er is namelijk gebleken dat als men de cliënt zonder houvast thuis laat zitten dit vaak uitmondt in langdurige arbeidsongeschiktheid.

Hoe kan je een burn-out voorkomen?

Je kan eigenlijk best veel doen om te voorkomen dat je zelf last van burn-out zal krijgen. Je manier van denken is hier heel belangrijk bij. Zorg er ten eerste voor dat je niet te hoge maar realistische eisen aan jezelf stelt. Wees niet al te perfectionistisch. Probeer daarnaast van je werk te genieten en blaas stoom bij anderen af als dat nodig is. Hierdoor zal de spanning zich niet al te hoog in je opbouwen. Luister tot slot naar je lichaam, neem genoeg pauzes, en plan ontspannende dagen voor jezelf in. Als je beseft dat je maar een bepaalde mate van energie hebt en hier spaarzaam mee omgaat, zul je de kans op een burn-out zo veel mogelijk voor jezelf verlagen!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017