Excite

Een burnout: welke symptomen ondervind je?

Een burnout is een term uit de psychologie dat zoveel betekent als een 'opgebrand gevoel'. Meestal is dit een aanhoudend gevoel van lusteloosheid in relatie tot werk of huishoudelijke bezigheden, of ook maar de zin om iets op te pakken. Patiënten die een burnout ervaren, ondervinden verschillende burnout symptomen. Welke zijn dit?

Psychische burnout symptomen

Wanneer je een burnout hebt, kun je last krijgen van zowel psychische als lichamelijke klachten. De psychische burnout symptomen zijn het meest prevalent. Hoe herken je aan jezelf - of bij een ander - dat je wel eens een burnout kan hebben?

Burnout kan zich uiten ten eerste vermoeidheid. Je voelt je lusteloos en kunt de energie niet opbrengen om ook maar iets te doen. Wanneer je een klusje te wachten staat, zie je er als een berg tegenop. Ook kun je last krijgen van concentratieproblemen. Wanneer je dan toch begint aan dat ene klusje, kun je het maar moeilijk afmaken en zul je merken dat je al snel met iets anders bezig gaat. Dat is vaak iets passiefs, zoals tv kijken of surfen op het web; iets waarbij je niet hoeft na te denken. Ook kun je je teleurgesteld voelen. Teleurgesteld in jezelf, in anderen, in het leven op zichzelf... Je vraagt je bijvoorbeeld af waarom je je werk niet meer kunt uitstaan, 'het was toch altijd leuk?'

Lichamelijke burnout symptomen

Gerelateerd aan de psychische symptomen, is de veelgehoorde lichamelijke klacht van huilbuien. Het voelt alsof alles je teveel wordt en bij het minste of geringste barst je in tranen uit. Soms zelfs zonder dat je weet waarom. Ook is het mogelijk dat je overgevoelig raakt voor licht en/of geluid. Soms kun je ook maar zo in een zweetaanval geraken, zeker wanneer je je in sociale omgeving bevindt, zoals in een gesprek met een vriend of vriendin.

Burnout klachten verminderen

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je burnout symptomen verminderen of het liefst zelfs verdwijnen? In de meeste gevallen is therapie niet nodig. Voldoende rust nemen is stap één, maar lost het probleem niet op. De werkomgeving aanpassen lijkt vaak het meest effectief. Dat hoeft niet per se wisselen van baan te zijn; ook kleine zaken in je huidige baan veranderen is vaak al afdoende, bijvoorbeeld door de werkdruk (tijdelijk) te verlagen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017