Excite

Een goede nachtrust zonder gadgets

Als je lekker wilt slapen, doe je er verstandig aan om je gadgets op tijd aan de kant te leggen. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt namelijk dat het kunstmatige licht van beeldschermen van telefoons, laptops en televisies ervoor zorgt dat je lichaam minder van het slaaphormoon melatonine aanmaakt.

Door een tekort aan melatonine kun je last krijgen van slaaptekort. Uit een onderzoek van de National Sleep Foundation blijkt dat 43 procent van de ruim 1500 deelnemers aan het onderzoek zelden of nooit prettig slaapt gedurende de werkweek. Van deze mensen gebruikte maar liefst 95 procent elektronische apparaten minder dan een uur voor het slapen gaan.

Jongeren slapen het minst van iedereen met gemiddeld 7 uur en 26 minuten slaap per nacht. Meer dan de helft van de jongeren verstuurt of leest vlak voor het slapengaan nog sms’jes. Bij dertigers is dit percentage ongeveer 15 procent en bij de deelnemers ouder dan 46 jaar gaat het nog maar om 5 procent.

Niet meer met gadgets spelen dus als je van plan bent om bijna te gaan slapen. Maar je kunt nog meer doen voor een goede nachtrust. Vaak helpt het al als je aan een bepaald ritme gewend bent. Ga daarom iedere avond rond dezelfde tijd naar bed en sta ’s ochtends rond hetzelfde tijdstip op.

Lig je al in bed en kun je de slaap maar niet vatten? Sta na ongeveer twintig minuten weer op en ga even iets ontspannends doen. Lees bijvoorbeeld een boek en wacht tot je je echt slaperig voelt.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Xelcise

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017