Excite

Eet als een oermens met het paleo dieet

Zo’n beetje iedere week is er wel weer een nieuw dieet. Helemaal trendy op dit moment is het paleo dieet. Hierbij eet je alleen voeding die ook in de steentijd te krijgen was. Met het paleo dieet eet je dus geen bewerkt voedsel, of hoeveelheden die zo’n 10.000 jaar geleden ondenkbaar waren. Ook probeer je zo min mogelijk voedsel weg te gooien. Zo eet je dus soms je avondeten de volgende dag als ontbijt. Het paleo dieet is niet perse om af te vallen, maar past bij een gezonde levensstijl. Calorieën tellen hoeft niet: alle paleo voeding is gezond voor je.

Gezondheidsproblemen

Het paleo dieet is ontstaan als reactie op overgeproduceerd voedsel. Deze vele conserveringsmiddelen en kunstmatige toevoegingen zouden namelijk de oorzaak zijn van veel gezondheidsproblemen die we in de huidige maatschappij hebben. Dus daarom gaan we 10.000 jaar terug in de tijd, toen onze voeding niet grotendeels bestond uit junkfood, pasta en snoepgoed. Het uitgangspunt van het paleo dieet: als de holbewoners het niet aten, eet jij het ook niet!

Paleo dieet: wat eet je niet?

Bij het paleo dieet moet je alle zuivel laten staan, zeker koemelkproducten. Mensen zijn de enige zoogdieren die na het eerste levensjaar nog zuivel nuttigen, terwijl ons lichaam daar eigenlijk niet op is berekend. Verder moet je zout vermijden, en peulvruchten en granen minderen. Frisdrank, sapjes, energiedrankjes en snoepgoed zijn uit den boze. Ook overmatig vet vlees en groentes met zetmeel staan op de verboden lijst.

Paleo: wat eet je wel?

Vooral voor liefhebbers van vlees dit het paleo dieet een feestje. Je mag vrijwel alle soorten vlees eten. Probeer wel bewerkt vlees te laten staan, zoals hotdogs en ingeblikt vlees. Ga altijd voor biologisch vlees, zodat er geen antibiotica is gebruikt bij de teelt. Ook voor fans van groente moet het dieet een eitje zijn. Alleen consumptie van groenten met veel zetmeel (pompoen, bietjes enzovoort) moet je matigen, omdat ze minder voedzaam zijn dan andere groenten ten opzichte van het aantal suikers. Maak je dieet af met noten, zaden en alle soorten vis.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018