Excite

Emotioneel eten is eten zonder echte honger

Het aantal Nederlanders met overgewicht is sinds 1981 verdubbeld. Voor de helft van alle obesitaspatiënten en 10 procent van de gehele bevolking komt dit meer en meer door emotioneel eten. Dan is een reguliere aanpak door minder te eten en meer te bewegen niet voldoende. Vanuit de hulpverlening en gezondheidszorg is er steeds meer aandacht voor een psychische behandeling. Typerend voor emotionele eters is dat ze atypisch omgaan met hun emoties door ze weg te eten.

Hoe ziet een emotionele eetbui eruit?

Een emotionele eetbui herken je in de volgende criteria:

  • Je wilt een heel specifiek product en het liefst meteen, de honger is obsessief; het moet meteen bevredigd worden
  • De honger komt door een emotie: je gevoel lokt deze eetbui uit bijvoorbeeld uit angst, onvrede, hopeloosheid, leegte of boosheid
  • De honger komt ineens opzetten, terwijl lichamelijke honger daar langer naar toe werkt
  • Je eet met te veel afleiding: onbewust en zonder aandacht
  • De honger voelt niet lichamelijk: je voelt de honger niet in je buik, het gaat om de smaak die je moet verzadigen
  • Je gaat door met eten terwijl je lichamelijk al vol bent (maar emotioneel nog niet)
  • Uiteindelijk heb je spijt van je eetgedrag, wat er voor zorgt dat de vicieuze cirkel in stand blijft

Diëten zorgen er ook voor dat emotionele eters nog harder terugvallen, doordat de werkelijke oorzaak niet is aangepakt. Emotionele eters moeten inzicht krijgen in hun eigen emoties en hoe ze daar mee moeten omgaan zonder misbruik te maken van eten. Dat gebeurt steeds meer door een mindfulnessaanpak.

Mindful eten

Een obsessie voor eten gaat nooit over het eten zelf, volgens Geneen Roth, Amerikaanse schrijfster en dieetgoeroe van Oprah Winfrey. De vraag is: waaróm heb jij deze obsessie (disfunctionele relatie) met eten gecreëerd? Waar staat het emotioneel eten symbool voor? Het antwoord ligt in jouw omgang met eten. Hoe je met eten omgaat, laat zien wat jij over jouw leven gelooft. Je gewicht en eetpatroon nemen de vorm aan van jouw zelfbeeld. Verander je overtuigingen over jezelf, en de weg voor echte verandering is open. Uiteindelijk is juist jouw omgang met eten de sleutel tot de bevrijding van je eetprobleem.

De zeven principes voor mindful eten

  1. Eer je voedsel. Wees dankbaar voor het eten en bedenk waar het vandaan komt
  2. Betrek al je zintuigen bij het eten. Sta stil bij de smaak, geur en structuur van het voedsel en welk effect dit op je heeft
  3. Neem bescheiden porties. Begin met kleine porties, hiermee voorkom je dat je te veel eet
  4. Kauw goed. Je staat meer stil bij wat je in je mond stopt en het heeft een gunstig effect op je spijsvertering
  5. Eet langzaam - je voelt beter aan wanneer je lichaam verzadigd is
  6. Sla geen maaltijden over, dan lok je eetbuien en emotioneel eten uit
  7. Eet vooral plantaardig voedsel, dit is natuurlijker en dus gezonder voor je lichaam

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017