Excite

Het gebruik van fruit in je dieet

Fruit in je dieet is heerlijk. Helemaal als je dol bent op allerlei soorten fruit, zoals aardbeien of appels. Niet alle fruitsoorten passen goed thuis in een dieet. Dat kan te maken hebben met de hoeveelheid suiker (fructose) en/of calorieën die het fruit bevat.

Fruitsoorten en hun calorieën

Natuurlijk zitten er in fruit ook calorieën, maar veel minder dan in de meeste andere voedingsmiddelen. Wil je fruit invoegen bij je dieet? Lees dan hieronder hoeveel calorieën (kcal) je lievelingsfruit bevat (per 100 gram).

  • Aalbessen: 24 kcal
  • Aardbeien: 24 kcal
  • Abrikozen: 36 kcal
  • Appel: 40 kcal
  • Appelsien: 42 kcal
  • Bosbessen: 28 kcal
  • Frambozen: 32 kcal
  • Kersen: 52 kcal
  • Kiwi: 40 kcal
  • Kruisbessen: 40 kcal
  • Mango: 60 kcal
  • Meloen: 48 kcal
  • Peren: 40 kcal
  • Perziken: 36 kcal
  • Pompelmoes: 28 kcal
  • Pruimen: 40 kcal
  • Watermeloen: 36 kcal
  • Zwarte kers: 40 kcal

Bananen, avocado en druiven zijn af te raden in een dieet. Bananen en avocado zijn namelijk te calorierijk. Druiven bevatten te veel glucose en fructose; stoffen die omgezet worden in vet.

Hoe pas je fruit toe in je dieet?

Je kunt beginnen met een paar dagen alleen fruit te eten. Hierdoor krijg je een enorme energieboost, omdat je spijsvertering een schok krijgt door al dat fruit. Verdeel het fruit wel zoveel mogelijk in kleine maaltijden zodat je bloedsuikerspiegel niet te abrupt stijgt.

Na twee dagen alleen fruit te hebben gegeten, dien je weer normale voeding in je dieet in te voegen. Zorg er op die dagen voor dat je genoeg vetzuren eet en ook extra eiwitten binnenkrijgt.

Drinken en bewegen

Je drinkt koffie (ongezoet), thee (ongezoet) en water. Dit mag je zoveel nemen als je wil. Naast dat je fruit eet, moet je natuurlijk voldoende bewegen. 30 minuten per dag is dagelijkse aanbevolen door het Voedingscentrum. Wanneer je probeert af te vallen, kun je daar beter 60 minuten per dag van maken.

De tijdsduur van het dieet

Let er op dat de periode waarin je achtereenvolgend uitsluitend fruit eet, niet langer mag zijn dan twee dagen. Ga je hier langer mee door, dan loop je een tekort aan essentiële vitaminen en mineralen op. Volg dit eetplan ook niet zomaar als je onder behandeling van een arts staat. Vraag eerst advies aan je behandelende arts of je dit dieet wel kunt volgen. Fruit als onderdeel van gezonde voeding is natuurlijk zonder limiet.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017