Excite

Fruit eten is gezond

Om gezond te zijn moet je minstens twee stuks fruit per dag eten. Het is daarbij verstandig om een beetje af te wisselen met het soort fruit. Iedere fruitsoort heeft namelijk eigen vitaminen en mineralen.

Fruit is gezond

Wanneer je minstens twee stuks fruit per dag eet, heb je een gezonde levensstijl. Dit kan chronische ziektes voorkomen. Ook heb je minder kans op hart- en vaatziekten. De bloeddruk wordt daarbij verbetert en je hebt kans op een betere stoelgang. Daarbij heeft onderzoek aangetoond dat als iedereen twee stuks fruit per dag zou eten, er jaarlijks zo'n 5000 sterfgevallen door hart en vaatziekten worden voorkomen.

Vitamines in fruit

De belangrijkste bron van fruit is vitamine C. De meeste vruchten bevatten vitamine C. Er zit vooral heel veel vitamine C in Papaya en kiwi. Ook Kalium zit in veel fruit, met name in bananen, krenten en rozijnen. Vitamine A zit niet in heel veel fruit, maar tenminste wel in abrikozen en mandarijn. Ook foliumzuur zit in bepaalde fruitsoorten, zoals sinaasappel en aardbeien.

Vers of in blik?

Het maakt niet heel veel uit of je fruit vers hebt, of in blik. Let er wel op wanneer je fruit koopt dat in blik zit, dat het niet op basis van siroop wordt bewaard, maar op waterbasis. In siroop zit vaak erg veel suiker en dit is niet zo heel goed voor je. Sommige vruchtensappen zijn ook heel goed voor je, maar ook hierbij moet je er rekening mee houden dat veel fruitsappen vol met toegevoegde suiker zitten.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017