Excite

Gezond de Koninginnedag door

De vrijmarkt op Koninginnedag biedt altijd veel verleidingen. Denk aan zelfgemaakte muffins en andere hapjes, die naadloos overgaan in een vaak te vette lunch en een overmatige borrel met alcoholische versnaperingen en frituur. Natuurlijk is een dagje smokkelen helemaal niet erg, maar hoe kom je ondanks die verleidingen toch gezond de Koninginnedag door? Dat lees je hier.

Goed ontbijt

Zorg voor een goed ontbijt in de ochtend. Door een gezond ontbijt blijft je bloedsuikerspiegel gedurende de dag beter op pijl, waardoor je minder snel naar snacks zult grijpen. Concentreer je op eiwitten en gezonde vetten, in plaats van koolhydraten. Koolhydraten, zoals brood en crackers verteren sneller, waardoor je eerder trek krijgt. Kies voor (Griekse) yoghurt, kwark, noten en fruit.

Water

Drink voldoende water. Vaak verwart ons lichaam dorst met een hongergevoel met onnodig snacken tot gevolg. Bovendien is water veel gezonder dan sapjes, bier of wijn. Hier krijg je vaak juist nog meer trek van. Neem daarom voldoende water mee als je de straat op gaat en vul je onderweg flesje bij in restaurants en bars.

Gezonde snacks

Neem gezonde snacks mee om een knagende trek te stillen: een zakje met ongezouten amandelen bijvoorbeeld, of een net mandarijnen. Mueslirepen zijn ook lekkere tussendoortjes waar je een vol gevoel van krijgt. Wil je toch een oranje tompouce eten? Neem er dan iets gezonds bij. Probeer daarna de rest van de dag gezonde keuzes te maken.

Voedselvergiftiging Koninginnedag

Een voedselvergiftiging ligt altijd op de loer, wees daarom kritisch met wat je eet. In veel steden mogen particulieren geen bereid voedsel op straat verkopen. Vooral vlees, vis en andere rauwe producten zijn aan bederf onderhevig als ze niet goed gekoeld worden. Ondanks het verbod zullen veel mensen alsnog hun eigen specialiteiten verkopen op de vrijmarkt. Probeer zelf in te schatten wat veilig is en wat niet. Je kunt er ook voor kiezen om alleen bij professionele aanbieders eten te kopen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017