Excite

Gezond ontbijten: hoe doe je dat?

Een goed ontbijt is niet alleen erg lekker, het draagt ook bij tot een gezond voedingspatroon. Wanneer je 's ochtends begint met een ontbijt zet je je spijsvertering in gang en start je de dag met voldoende energie om op gang te komen. Ook is gebleken dat mensen die goed ontbijten, minder snoepen en snacken dan mensen die het het ontbijt overslaan. Een goed ontbijt is dus ook het halve werk wanneer je probeert af te vallen! Maar hoe doe je dat nu precies: gezond ontbijten?

De onderdelen van een gezond ontbijt

Graanproducten

Een belangrijk onderdeel van je gezonde ontbijt bestaat uit graanproducten. Kies uiteraard wel voor volkorenproducten, want die leveren de voedingsvezels, vitaminen en mineralen die je nodig hebt voor een gezonde start. Dit hoeft overigens niet per se een boterham te zijn. Je kunt je sneetje brood vervangen door een beschuit, roggebrood of ontbijtgranen.

Melkproducten

Ook zuivelproducten als melk dien je in te voegen in je ontbijt. Zuivel geeft je lichaam belangrijke bouwstoffen, zoals calcium voor sterke botten. Mocht je niet van melk houden, dan kun je ook kiezen voor karnemelk, chocolademelk, verse kaas, yoghurt of vla.

Fruit

Ook de vitamientjes moeten niet worden vergeten en zeker niet tijdens het ontbijt. Neem een glas sinaasappelsap bij je ontbijt of eet een appel of een handje druiven. Probeer vruchtensappen met zoetstoffen te vermijden. Kies liever voor versgeperst sap.

Tot slot

Het belangrijkste om te onthouden is wel dat je jezelf een evenwichtig voedingspatroon aanmeet. Probeer dus elke dag rond dezelfde tijd te ontbijten en zeker het ontbijt niet over te slaan. Uiteraard mag je jezelf ook wel eens verwennen met een wat calorierijker ontbijt, zoals een echte 'fry-up' of pannenkoeken, maar doe dat niet te vaak. Op die manier leer je jezelf aan om gezond te ontbijten, zonder dat je alle lekkere dingen links moet laten liggen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017