Excite

Een gezond leven begint met een gezond voedingspatroon

Het klinkt misschien saai en lastig, maar overstappen op een gezond voedingspatroon hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je hoeft zeker niet al je voedingsgewoonten meteen over boord te gooien. Begin met kleine stapjes en je zult zien dat je het makkelijk kunt volhouden. Ook betekent een gezond voedingspatroon niet dat je nooit meer eens iets lekkers kunt snacken. Ook daarvoor blijft voldoende ruimte. Maar wat houdt een gezond voedingspatroon in?

De schijf van vijf

Een goede richtlijn voor een gezond voedingspatroon is de welbekende schijf van vijf. Deze schijf bestaat uit vijf verschillende 'vakken' van voedingsmiddelen die tezamen de basis vormen van gezond eten. We geven je een korte samenvatting.

Groente en fruit

Twee ons groente en twee keer fruit per dag geven je lichaam voldoende vitaminen om mee vooruit te kunnen. Groente en fruit leveren voornamelijk vitamine C, foliumzuur en kalium.

Graan- en vezelproducten

Graanproducten als brood, ontbijtgranen, pasta, rijst en peulvruchten bevatten voedingsvezel en koolhydraten, die je lichaam energie leveren en je spijsvertering bevorderen. Zorg er echter voor dat je niet teveel koolhydraten binnenkrijgt, want overtollige koolhydraten worden omgezet in lichaamsvet.

Zuivel en vlees

Zuivel en vlees maar ook vette vis, eieren en vleeswaren zijn een belangrijke bron van bouwstenen voor je lichaam. Denk daarbij aan eiwitten, vetzuren, mineralen als ijzer en calcium en vitamine B.

Vetten en olie

Uiteraard moet je er niet teveel van tot je nemen, maar vetten en olie zijn wel degelijk belangrijk voor een evenwichtig voedingspatroon. Vetten en olie leveren je namelijk vitamine A, D en E. Daarnaast zijn de essentiële vetzuren belangrijk voor je energiepeil.

Vocht

Niet alleen water, maar ook thee, melk en zelfs koffie tellen mee als het vocht dat je lichaam nodig heeft. Zorg er wel voor dat je per dag ten minste 2 liter vocht binnenkrijgt. Dat lijkt veel, maar als je een klein flesje water op je bureau neerzet en leegdrinkt, ben je al op een kwart!

De vijf regels

Naast deze vijf voedingsgroepen, is het ook belangrijk om de volgende regels in acht te nemen voor een gezond voedingspatroon:

  • Eet gevarieerd en niet teveel
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Vermijd verzadigde vetten
  • Van groente en fruit kun je amper teveel eten
  • Ga veilig om met voedsel

Wanneer je op de schijf van vijf en de vijf regels let, dan ben je al een heel eind op weg naar een gezond voedingspatroon en een gezond leven.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017