Excite

Wat is jouw ideale gewicht?

Baal jij ook zo wanneer je in de spiegel kijkt? Een buikje, love handles, bovenbenen waar een olifant nog jaloers op zou zijn of een dijk van een onderkin? Of verbleek je juist bij de aanblik van je spillepootjes, je doodgraversbekkie en cup-theezakje? Troost je: het ideale gewicht is maar weinig van ons gegeven.

Wat is je ideale gewicht?

Een gezond lichaamsgewicht is een belangrijk element voor je gezondheid in het algemeen. Zwaarlijvigheid betekent een grotere belasting voor je hart en bloedvaten en een hoger risico op diverse kwalen, zoals diabetes en bepaalde vormen van kanker.

Ook het hebben van ondergewicht brengt risico's met zich mee, zoals:

  • verlaagde afweer
  • snel koud hebben
  • sufheid
  • vermoeidheid
  • slechte algemene conditie
  • botontkalking
  • gebrek aan essentiële voedingstoffen en vitamines

Dus of je nu onder- of overgewicht hebt: het is belangrijk om te proberen in de buurt van het ideale lichaamsgewicht te geraken.

Wat is het ideale gewicht?

Uiteraard is het ideale gewicht afhankelijk van je lengte en je lichaamsbouw. Een fors gebouwde man van 1.90 meter heeft nou eenmaal een ander ideaal gewicht dan een frêle vrouw van 1.60 meter. Wat voor jou het ideale gewicht is, kan je uitrekenen door je BMI te bepalen.

Berekening BMI

De afkorting BMI staat voor Body Mass Index. Een andere benaming is Quetelet-index. Deze reken je uit door je gewicht te delen door het kwadraat van je lengte. Dus als je 1.65 bent en je weegt 50 kilo, dan deel je 50 door (1.65 x 1.65). De uitkomst is in dit geval 18.4.

Betekenis van de BMI score

Een BMI tussen de 18,5 en de 25 duidt op een gezond gewicht. Misschien is dit voor jou niet het ideale gewicht, maar kwaad kan het zeker niet. Bij een BMI boven de 25 ben je te zwaar, en boven de 30 is er zelfs sprake van ernstig overgewicht. Een BMI beneden de 18,5 duidt op ondergewicht.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017