Excite

Niet kunnen slapen: insomnia

Insomnia, oftewel slapeloosheid, is een aandoening die grote gevolgen heeft voor het persoonlijk welzijn. Immers, als je geen oog dicht doet, voel je je allesbehalve fit en uitgerust. Omdat je na verloop van tijd iedere keer als je naar bed gaat, verwacht toch weer niet (goed) te kunnen slapen, wordt de kwaal uiteindelijk vaak steeds erger. Door je zenuwen - "ik kan vast niet goed slapen" - blijf je juist wakker.

Insomnia: vormen en oorzaken

Insomnia uit zich op drie verschillende manieren:

  • Niet kunnen inslapen
  • Wel in slaap vallen, maar na korte tijd steeds weer wakker worden
  • Wel in- en doorslapen, maar elke dag veel te vroeg wakker worden

Een (chronisch) slaaptekort of slapeloosheid kan veel verschillende klachten veroorzaken, zowel op lichamelijk vlak als op psychisch gebied. Door het slaaptekort gaat de weerstand achteruit en voel je je moe en futloos. Ook kan je emotioneel steeds minder hebben; je wordt prikkelbaar, angstig of depressief. Insomnia is dan ook een kwaal waar zeer zeker iets aan gedaan moet worden, maar dan is het eerst zaak om te achterhalen waar de slapeloosheid door veroorzaakt wordt.

Oorzaken van insomnia

Insomnia kan door vele factoren veroorzaakt en/of verergerd worden. Het gemakkelijkst aan te pakken is slapeloosheid die wordt veroorzaakt door externe factoren, zoals geluids- of lichthinder. Door de bron van het geluid en/of licht weg te nemen (of door oordopjes en/of een slaapmaskertje te gebruiken), zal de kwaliteit van de slaap snel verbeteren.

Interne oorzaken, zoals stress en medicijngebruik, zijn moeilijker weg te nemen. Van bijvoorbeeld Ritalin is bekend dat deze slapeloosheid kan veroorzaken, maar dit kan worden opgelost door de laatste dagdosering niet te laat te nemen. Bij medicijnen die frequent moeten worden geslikt, wordt dit al lastiger. Ook een verhoogde schildklieractiviteit of een voedselallergie kan slapeloosheid veroorzaken.

Behandeling van insomnia

Hoewel het op korte termijn zeer zeker werkt, is het gebruik van slaapmiddelen (benzodiazepines) niet de oplossing. In samenwerking met de huisarts worden dan ook best andere behandelingen voor insomnia gezocht. Je kan in ieder geval zelf je steentje bijdragen door de volgende leefregels in acht te nemen:

  • Vermijd cafeïne, zeker 's avonds
  • Zorg voor een rustige, kalme, donkere slaapomgeving
  • Gebruik supplementen, zoals kamille, valeriaan of melatonine
  • Eet geen zware maaltijden 's avonds laat
  • Probeer stress te vermijden en ga niet liggen piekeren

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017