Excite

Het ketose dieet geeft goede resultaten

Het Ketose dieet wordt de laatste tijd steeds populairder. Niet in de laatste plaats omdat universitaire studies bewezen hebben dat het dieet werkt, mits je je aan de spelregels houdt. Daarnaast geeft het dieet in het begin snel resultaat en dat motiveert enorm.

Metabolisme: verbranding van voedingsstoffen voor energie

Ons lichaam heeft energie nodig en die krijgt het uit de verbranding van brandstoffen. De brandstoffen die ons lichaam daarvoor gebruikt zijn suikers en koolhydraten, vetten en proteïnen. Bij het verbranden gebruikt je lichaam eerst alle suikers en koolhydraten en daarna pas de vetten. Zolang je dus nog veel koolhydraten en suikers nuttigt, zal je vet niet verdwijnen.

Wat is eigenlijk 'ketose'?

Ketose is de naam voor de toestand van je lichaam waarbij je vetten verbrandt om energie te krijgen. Dit bereik je alleen als er geen suikers en koolhydraten meer omgezet kunnen worden in insuline. In plaats daarvan worden ketonen aangemaakt die de verbranding van vetreserves stimuleren. Zodra je met een proteïne dieet, ofwel ketose dieet, begint zal je lichaam na 24 tot 48 uur ketonen aan gaan maken. Als je lichaam in ketose is, heb je een verzadigd gevoel en heb je geen last van een hongergevoel.

Proteïnen: de bouwstoffen van het lichaam

Het grootste gedeelte van ons lichaam bestaat uit proteïnen. De populaire naam hiervoor is eiwitten. Deze eiwitten zorgen voor de spieropbouw van ons lichaam en geven ons lichaam dus stevigheid. Vandaar dat het bij een ketose dieet belangrijk is om juist wel eiwitten in de juiste hoeveelheid te blijven eten. Dit zorgt ervoor dat je je niet slap gaat voelen en dat het proces van spieropbouw door kan gaan. Bij een klassiek dieet verminder je alles, dus ook de eiwitinname en dat geeft een slap gevoel: je krijgt honger en het is ook één van de oorzaken van het jojo-effect.

Hoe werkt het ketose dieet?

Door het niet innemen van de suikers en koolhydraten komt je lichaam in ketose en gaat het vet verbranden. Het is in het begin noodzakelijk dat die ketose niet verstoord wordt. Dat betekent dat je in die periode ook dingen die als gezond bekend staan, zoals fruit of een volkoren boterham, niet mag eten. Hierbij komen namelijk suikers vrij en die verstoren de ketose. Je lichaam gaat dan weer terug in de stand van eerst suikers verbranden. Als je die eerste strenge fase door bent, ga je de volgende fase in waarin je stapje voor stapje weer koolhydraten gaat gebruiken. Het dieet eindigt met een periode van twee weken die de stabilisatiefase wordt genoemd. Deze periode is ter voorkoming van het jojo-effect. Al moet gezegd worden dat je, als je weer precies in je oude manier van leven vervalt, uiteindelijk weer veel aan zult komen.

Als je een snelle en verantwoorde manier zoekt om snel kilo’s te verliezen en bereid bent een andere gezondere levensstijl te gaan volgen, dan is een ketose dieet aan te raden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017