Excite

Kijkers naar sport eten minder

Mensen die sportreclames op tv kijken, eten veel minder. Dit stelt onderzoeker Ellen van Kleef. Uit haar onderzoek blijkt volgens Scientias dat sportkijkers veel minder eten.

"Reclame speelt onbewust een grote rol in het eetgedrag", zegt Van Kleef op de website. "Van fastfoodreclame krijg je honger, terwijl reclame ook aantoonbaar je voorkeur voor een bepaald type voedsel beïnvloedt."

Onderzoekers richten zich meestal op de negatieve kant van reclames, maar Van Kleef toont aan dat reclame ook positief kan zijn. Volgens haar zijn sport en voeding in het hoofd van de consument met elkaar verbonden, "met als bekendste reflex: ‘ik heb gesport en daarom kan ik nu wel wat extra eten’. Ik was daarom benieuwd wat de invloed van sportreclame op het eetgedrag was."

Van Kleef liet proefpersonen allerlei reclames beoordelen. De proefpersonen dachten daarna klaar te zijn en kregen een lunch aangeboden. Omdat de schalen met eten op weegschalen stonden, konden de onderzoekers vaststellen hoeveel iedereen op zijn bord schepte.

Wat bleek? De proefpersonen die sportcommercials hadden gezien, aten bijna een kwart minder calorieën dan de mensen die reclames voor huishoudelijke apparaten hadden gezien. Maar of ze dat later op de dag compenseerden door iets meer te eten, is nog niet onderzocht.

Afbeelding: Flickr account William Hook

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017