Excite

Het gebruik van koolhydraatarme voeding

Koolhydraten zitten in heel veel voedingsmiddelen en ze zijn essentieel. Hoe kun je ze vermijden en toch gezond blijven? Volledig koolhydraatarme voeding bestaat niet, maar je kunt koolhydraten wel zoveel mogelijk vermijden.

Koolhydraten

Koolhydraten heb je nodig. Ze vormen de benzine voor je lichaam. Ze zorgen ervoor dat je kunt denken, praten, lopen, et cetera. Het is een verzamelnaam voor zetmeel en verschillende suikers. Zetmeel vind je in dingen als pasta, brood en aardappels. Suikers kunnen worden onderverdeeld in twee groepen, namelijk de natuurlijke suikers en de niet-natuurlijke suikers. Fructose, dat je in fruit vindt, is een voorbeeld van een natuurlijke suiker. Het wordt aangeraden om maximaal de helft van de voeding uit koolhydraten te laten bestaan.

Glycemische Index (GI)

Dit is een systeem om producten te vergelijken met glucose. Glucose heeft een GI van 100. De producten die hoog scoren op deze index, zijn producten met hoog glucosegehalte dat niet goed is voor je lichaam. Glucose wordt heel snel in het bloed opgenomen, waardoor je bloedsuikerspiegel ook snel stijgt. Hiervan kun je bijvoorbeeld moe worden.

Enkelvoudige koolhydraten

Wanneer je koolhydraatarm wilt gaan eten, zul je eerst de enkelvoudige koolhydraten moeten gaan vermijden. Dit zijn de koolhydraten die doorgaans in slechtere producten zitten. Ze scoren dan ook hoog op de GI. Je vindt ze in dingen als suiker, witte, bloem, cake, brood en witte rijst. Ook in pompoenen, wortels en aardappels is het te vinden.

Complexe koolhydraten

De complexe koolhydraten zijn beter dan de enkelvoudige. Deze worden minder snel in het lichaam opgenomen, waardoor het lichaam ze beter kan verwerken. Er zitten in deze koolhydraten veel vezels. Dit vertraagt het tempo waarmee ze in het verteringssysteem worden opgenomen. Je vindt ze onder andere in meergranenbrood, bruine rijst, bonen en peulvruchten. Ze hebben een lage GI-waarde.

Een koolhydraatarm dieet: het South Beach dieet

In dit dieet vind je weinig verzadigd vet en goede koolhydraten. De eerste fase van dit dieet duurt 2 weken. Hierin ontwen je je lichaam van teveel enkelvoudige koolhydraten. In deze fase mag je alleen eieren, mager vlees, magere vis, groente, magere kaas en melk. In de tweede fase mag je dingen als volkoren graanproducten en fruit eten. In de derde fase houd je dit vol. Deze fase is belangrijk, omdat je op gewicht blijft. Tijdens de eerste twee fases zul je afvallen, maar hoeveel zal per persoon verschillen.

Eet gevarieerd

Wanneer je koolhydraatarm wilt eten, is het belangrijk om gevarieerd te eten. Alle voedselgroepen die we eten, hebben een effect op de suikerspiegel. Door proteïnen zal - alleen of in combinatie met koolhydraten - na een maaltijd de bloedsuikerspiegel stijgen. Door pure proteïnen te combineren met groenten zul je geen honger tussen de maaltijden door krijgen. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt. Ook is het belangrijk om genoeg voedingsstoffen en vezels binnen te krijgen.

Besluit je om minder dan 40 gram koolhydraten per dag te gaan eten, vraag dan van tevoren altijd advies aan een arts of voedingsdeskundige en laat je begeleiden.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017