Excite

Zo voorkom en verhelp je kramp in je kuit

Lig je net bijna lekker te slapen, schiet er ineens kramp in je kuit. Heel vervelend én behoorlijk pijnlijk. Gelukkig is hier wat aan te doen. Beter nog: kramp in je kuit is zelfs te voorkomen. Hiervoor moet je wel de oorzaak weten. Dat kan een zwangerschap zijn, maar ook iets eenvoudigs als te veel zitten.

Kramp in je kuit: waar komt het vandaan?

Kramp in je kuit schiet er vaak zomaar in. Het heeft echter vaak wel een oorzaak. Mogelijke oorzaken zijn:

  • Een tekort aan magnesium
  • Te veel zitten
  • Overbelasting van de kuitspieren tijdens het sporten
  • Een tekort aan koolhydraten, bijvoorbeeld door het volgen van een dieet
  • Zwangerschap

Wat doe je ertegen?

Als de kramp in je kuit schiet, dan ben je het meest gebaat bij eerste hulp. Strek je benen uit en trek je tenen naar je toe. Je zult merken dat de kramp dan verdwijnt. Het lost echter niet de oorzaak op.

Als je zwanger bent, dan heb je weinig andere keuze dan de zwangerschap uitzitten. Na de bevalling stopt de kramp vaak weer. Wel is het slim om in ieder geval regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door wandelingen te maken. Dat is ook goed voor je energieniveau en je humeur.

Daarnaast is gezond eten belangrijk. Kies wat vaker voor een banaan, daar zit namelijk veel magnesium in. Dagelijks een vitaminetabletje nemen helpt ook.

Vergeet ook niet voldoende te drinken. Tenminste zes tot acht glazen per dag houden je spieren in goede conditie en voorkomen dat je ze te snel overbelast. Als je niet dol bent op water of zoveel drinken te veel vindt, dan kun je ook afwisselen met kruidenthee.

Bezoek de huisarts

Als de kramp in je kuit lang aanhoudt en niet vanzelf weg lijkt te gaan, bezoek dan de huisarts. Die kan bekijken of er misschien een lichamelijke oorzaak is van je problemen. Blijf in ieder geval niet te lang proberen het zelf op te lossen, want dan kun je je spieren onbewust extra beschadigen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017