Excite

Tips om eenvoudig kramp te verminderen

Kramp is heel vervelend en kan op allerlei momenten ontstaan. Je kunt kramp verminderen door de oorzaak aan te pakken, of door de pijn te verzachten. Hier zijn verschillende manieren voor. Vrouwen kunnen met name tijdens de zwangerschap last hebben van krampen. Dat komt door lang zitten, staan of liggen of door een ongewone beweging.

Rekken en strekken

Als je last krijgt van kramp in spieren, dan kan het helpen om de spieren wat te rekken. Doe dit heel voorzichtig; grove of onverwachte bewegingen kunnen het probleem juist weer erger maken. Ook een massage van de spier kan zinvol zijn. Is dat te pijnlijk, probeer dan een warme douchestraal op de spier te zetten. Dit verzacht de pijn en maakt de spier soepeler. Hierdoor kan de kramp verminderen.

Eten om kramp te voorkomen

Ook het juiste voedsel kan veel helpen in het verminderen van kramp. Eet bijvoorbeeld extra veel bananen. Dat is goed voor de stoelgang en helpt tegen kramp. Ook extra zink en magnesium innemen is aan te raden. Daarnaast is het belangrijk om in beweging te blijven, zodat de bloedsomloop goed werk kan blijven leveren. Heb je tijdens je zwangerschap veel kramp? Meld dat dan ook altijd bij de huisarts, er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn.

Kramp na sporten

Heb je na het sporten last van kramp in je spieren? Dan is het vaak een kwestie van een goede cooling down uitvoeren. Dat zorgt ervoor dat de spieren weer tot rust komen. Stop nooit abrupt met sporten; dat werkt het ontwikkelen van kramp alleen maar in de hand.

Buikkramp

Buikkramp vereist een speciale aanpak; je kunt deze vorm van kramp verminderen door je buik warm te houden. Zorg ervoor dat je buik niet bloot komt te liggen en gebruik eventueel een warme kruik om de buik verder op te warmen. Is je maag ook overstuur? Drink dan wat warme thee of warme melk.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017