Excite

Verlang jij naar een slank figuur? Tips voor het lijnen!

De meeste mensen vinden het begerenswaardig om een slank en sportief figuur te hebben. Maar veel lastiger is het om dat te verkrijgen of te behouden. De calorieën liggen verleidelijk op de loer, denk maar eens aan dat lekkere wijntje of die zak chips in je kast. Elke dag naar de sportschool gaan is ook vaak ook veel moeilijker dan je denkt. Daarom een paar tips bij het lijnen!

Neem de tijd om te lijnen

Veel mensen die met lijnen beginnen, verlangen zo van hun overwicht verlost te zijn, dat ze zo snel mogelijk hun einddoel willen behalen. Dat is voorstelbaar, maar werkt vaak averechts. Als je hele maaltijden overslaat, heb je vaak geen energie meer en ben je sneller geïrriteerd dan normaal. Daardoor zal je veel makkelijker terug vallen in je oude eetpatroon. Daarbij is het niet goed om je ontbijt over te slaan. Het is de meest essentiële maaltijd van de dag, die je stofwisseling op gang helpt en je de broodnodige energie geeft.

Verminder het aantal calorieën dat je eet

Als je aan het begin van een afvalpoging staat, ga je er waarschijnlijk al van uit dat dat een moeilijke opgave wordt. Dat komt omdat je lichaam gewend is een bepaald aantal calorieën per dag te gebruiken en je het direct voelt als je hier vermindering in brengt.

De hoeveelheid calorieën die je nodig hebt is afhankelijk van twee zaken: je geslacht en je leeftijd. Over het algemeen heb je minder calorieën nodig naarmate je ouder wordt. De gemiddelde man heeft ongeveer een caloriebehoefte van 2.500 calorieën en een vrouw een caloriebehoefte van 2.000. Als je gewicht wilt verliezen moet je vanzelfsprekend minder energie opnemen. De caloriebehoefte bij gewichtsverlies is voor mannen tussen 2.000-2.500 calorieën per dag en voor vrouwen tussen 1.500-2.000 calorieën per dag.

Welke voedingsmiddelen kan je het beste eten?

Om te beginnen is het verstandig om bij het lijnen veel vezels te eten. In vezels zitten niet veel calorieën en ze vullen je maag en darmen goed. Het effect is een vol gevoel, waardoor je minder de neiging tot eten zal hebben. Daarnaast zijn vezels heel gunstig voor de bloedsuikerspiegel.

In zilvervliesrijst en volkoren producten zitten veel voedingsvezel, net als groente en fruit. Deze laatsten bevatten maar weinig calorieën en dik maken zullen ze je dus zeker niet. Een goed bereide salade kan daarnaast heerlijk smaken.

Veel drinken is ook goed bij het lijnen. Drink gemiddeld anderhalve liter per dag. Denk daarbij vooral aan water, kruidenthee, vruchtensappen en melk.

Zorg tot slot dat je de hoeveelheid suiker die je eet zo veel mogelijk beperkt. Een kleine hoeveelheid suiker bevat relatief veel calorieën en hoort zodoende niet thuis in een dieet dat gericht is op afvallen. Door het eten van suiker komt er daarbij veel insuline vrij. Dit is niet gunstig, want dit hormoon verhoogt de eetlust!

Kom in beweging

Naast minder en anders eten is het daarnaast heel belangrijk bij het lijnen dat je beweegt! Sporten helpt bij de afbraak van voedingsstoffen in je lijf. Het is niet nodig gelijk fanatiek te gaan sporten, een flinke wandeling of een kort stuk joggen kan ook al genoeg zijn om het afvallen te ondersteunen. Als je het juiste aantal calorieën combineert met een gezond bewegingspatroon, heb je de meeste kans om zo snel mogelijk gewicht te verliezen op een evenwichtige manier!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017