Excite

Magnesium tekort: stand van zaken

Over magnesium tekort is al heel veel geschreven en te doen geweest. Te weinig ervan kan oorzaak zijn van hartritmestoornissen, verwardheid, beven, migraine en krampen. Bovendien: een te veel aan magnesium is ook niet goed. Maak je niet al te veel zorgen: bij een normale voeding mag je ervan uitgaan dat het magnesiumgehalte in je lichaam in orde is.

Waarom heb je magnesium nodig

Magnesium tekort betekent geen drama. Maar magnesium is wel op allerlei gebieden in ons lichaam actief. Het speelt een voorname rol bij de stofwisseling, het zenuwstelsel, hartwerking en botontwikkeling.

Zoals hiervoor gemeld: als je normaal en gezond eet, zal er weinig haperen aan de magnesiumvoorraad in je lichaam. In dat geval zal de dagelijkse voeding voor de nodige aanvoer van magnesium borg staan. Denk aan:

  • groenten,
  • brood en andere graanproducten,
  • kaas,
  • vlees,
  • peulvruchten,
  • aardappelen,
  • chocolade,
  • cacao,
  • noten,
  • garnalen,
  • gedroogd fruit,
  • vette vis,
  • spinazie,
  • zonnebloempitten,
  • citroenen,
  • dadels,
  • frambozen,
  • pruimen,
  • avocado's,
  • amandelen,
  • sojabonen,
  • bananen,
  • melk.

In het algemeen gaat de gezondheidswereld ervan uit dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen ligt tussen de 300 tot 350 mg voor mannen en tussen de 250 tot 350 mg voor vrouwen. Andere bronnen vermelden 480 mg/dag voor 60 plussers, 480 mg/dag tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding.

Zelfs al neem je het niet zo nauw met je dagelijks eetpatroon dan nog neemt men aan dat je gemiddeld 100 mg/dag binnenkrijgt. Dit gezegd zijnde is het verstandig om bij extra inname van magnesium via supplementen en verrijkte voedingsmiddelen in elk geval niet te overdrijven: meer dan 250 mg per dag is uit den boze en bijgevolg onnodig.

De vraag is dus: hoe gezond eet je? Of nog algemener: wie eet er tegenwoordig nog gezond als we sommige bladen en TV reportages mogen geloven? De beste barometer is je eigen lichaam.

Magnesium en krampen

Vooral oudere mensen krijgen te maken met krampaanvallen. Zij krijgen hiervoor meestal magnesiumtabletten voorgeschreven door de huisarts. Deze pillen ontspannen de vermoeide spieren in nek, schouders en benen. Inname van extra magnesium zou nachtelijke krampen in voeten en benen voorkomen of althans verminderen.

Normale dosis is twee tabletten per dag, bij voorkeur ‘s avonds bij de maaltijd met water innemen. Overgebruik kan een laxerend effect hebben.

Een tweede (homeopatische) optie is thee van kersensteeltjes. Die kun je in alle reformwinkels kopen. Een handvol steeltjes in kokend water gedurende 10 minuten laten trekken. Hiervan minstens twee koppen per dag drinken. Deze kuur moet minimaal een maand worden volgehouden. Bij hevige krampaanvallen krijg je er meestal nog druppels bij. Dit is een optie voor ouderen die reeds vele pillen moeten nemen voor andere mankementen en niet zitten te wachten op nog meer pillen.

Wel of niet extra magnesium innemen?

Wat doen bij magnesium tekort? Van magnesium wordt beweerd dat het de spieren ontspant, angst vermindert, zorgt dat je beter slaapt en vermoeidheid doet verdwijnen. Of met andere woorden: ben je moe, prikkelbaar, heb je last van hartkloppingen of slapeloosheid? Ook te veel stress kan tot een tekort aan magnesium leiden en niet onbelangrijk: overmatig alcohol. De huisarts kan bij deze symptomen extra magnesium voorschrijven, meestal in combinatie met vitamine B1 of B5. Het kan nooit kwaad om deze gedurende één of twee kuren in te nemen. Overdrijf echter niet.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017