Excite

Mindful eten maakt dunner

Mindfulness blijkt voor een heleboel dingen handig te zijn; je ontspant meer, je bent bewuster bezig met wat je doet en kunt over het algemeen zelfs een betere kwaliteit realiseren. Vanaf nu kan er nog iets worden toegevoegd aan dat lijstje: het helpt je afvallen. Het geheim van slank blijven zou ‘m namelijk zitten in het concentreren op je eten en ook daadwerkelijk luisteren naar je lichaam als het aangeeft vol te zitten.

Volgens verschillende onderzoeken is het belangrijk dat we ons tijdens het eten volledig concentreren op wat er op ons bord ligt en niet op allerlei andere dingen. Alleen als we dat doen, kunnen we goed in vorm blijven. Op die manier blijft de geest namelijk in lijn met het lichaam en kunnen we ook echt ‘horen’ wanneer we vol zitten. Wie dat niet doet, gaat vaak te lang door met eten, met als gevolg een flinke stijging in gewicht.

Uit eerder onderzoek blijkt dat er ongeveer 20 minuten nodig zijn om het signaal naar de hersenen over te brengen dat het lichaam genoeg gegeten heeft. Te snel eten zorgt er dus voor dat die signalen niet de kans krijgen de hersenen op tijd te bereiken, waardoor je meer eet dan nodig is. Uit verschillende tests bleek dat mensen die bijvoorbeeld achter hun bureau aten, meer aten, terwijl de ‘mindful-eters’ uiteindelijk minder aten en gewicht verloren.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017