Excite

Een opgejaagd of leeg gevoel? Beoefen mindfulness!

In het drukke leven van alledag lijken we wel eens zo hard te rennen, dat we onszelf bijna vergeten. We racen van ons werk naar de kinderopvang of van school naar onze vrienden. Door de drukte in ons leven voelen we ons dan uiteraard wel eens moe en leeg. Mindfulness kan hier uitkomst bieden!

Wat houdt mindfulness in?

Mindfulness is een term waarvan de oorsprong ligt in het Boeddhisme. Het vormt een onderdeel van het zogenaamde achtvoudige pad. Dit pad is een belangrijk deel van de Boeddhistische leer en wordt er al duizenden jaren door Boeddhisten beoefend. Het gaat daarbij om je hoofd van gedachten te legen en in een staat van meditatieve kalmte te komen.

In het Westen is mindfulness onder andere bekend geworden door het werk van Thich Nhat Hanh. Deze verbannen Vietnamese monnik geeft in Frankrijk les op het klooster en conferentieoord Plum Village.

In mindfulness gaat het er vooral om om bewust te worden van de geestelijke en fysieke sensaties van het hier en nu. Om te leven in aandacht. Daarbij is het belangrijk om negatieve en positieve ervaringen met een houding van acceptatie tegemoet te treden. Op deze manier kan je op een ontspannen wijze leven in het moment.

Mindfulness houdt ook in dat je zo goed als je kan automatismen en oordelen, die je hebt aangeleerd, los durft te laten. Op deze manier kun je een staat van rust en innerlijke kalmte diep in jezelf bereiken.

Een mindfulness oefening

Een eenvoudig voorbeeld van een mindfulness oefening is de volgende:

Ga in het midden van de kamer staan en laat je armen slap langs je lichaam hangen. Sluit je ogen. Probeer nu eens rustig bij je eigen lichaam stil te staan. In wat voor een houding sta je? Voel je spanning of pijn op bepaalde plekken? Ga rustig bij jezelf na wat voor sensaties je voelt als je je arm beweegt.

Doe dit ook voor je benen en vingers. Adem nu rustig diep in en uit en probeer bij elke ademtocht je lichaam voor je te zien terwijl het als een stevige boom op de aarde staat. Adem licht uit en open je ogen dan weer.

Op welke momenten kan je mindfulness gebruiken?

Mindfulness is heel geschikt na een drukke hectische werkdag. Het is meer dan alleen ontspanning. Mindfulness leert je in contact te komen met jezelf en de gevoelens in je eigen lichaam. Door bewust na te gaan wat je voelt en wat je lichaam aangeeft, kom je in het hier en nu en rust zal daar heel snel het gevolg van zijn.

Daarnaast zou je voor je de dag in gaat heel goed mindfulness oefeningen kunnen doen. Zo stel je jezelf al in de ochtend op bewust ademen en denken in. Dit zal je kunnen helpen rustiger en evenwichtiger je dag door te komen!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017