Excite

Moeder beïnvloedt shopgedrag dochters

Moeders die klagen over het shopgedrag van hun dochters moeten voortaan eerst bij zichzelf te rade gaan. Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat het shopgedrag van vrouwen vaak wordt aangeleerd door een vrouwelijk rolmodel, meestal de moeder.

Vrouwen zouden hun dochters instinctief een veel grotere behoefte aan kleding meegeven, zo schrijft The Daily Mail op basis van het onderzoek. Dat vermoeden wordt gestaafd door de verkoopcijfers van Amerikaanse winkels. Uit die cijfers blijkt dat er een vijfde meer meisjeskleding dan jongenskleding wordt verkocht. Al op de leeftijd van vier jaar hebben meisjes twintig procent meer kleding dan jongens.

Dr. Karen J. Pine, verbonden aan de Universiteit van Hertfordshire, denkt dat die verhoudingen samenhangen met de nadruk die in onze maatschappij op het vrouwelijk uiterlijk wordt gelegd. Daardoor wordt het welhaast onvermijdelijk dat meisjes en vrouwen meer gaan shoppen dan mannen. Moeders nemen hun dochters graag mee om een dagje te winkelen, terwijl vaders met hun zonen liever gaan vissen of een sportwedstrijd bezoeken. En als je vaker winkelt, heb je logischerwijs meer kleding.

Die tendens wordt ook weerspiegeld in het aantal uren dat vrouwen in hun leven winkelen. Uit een onderzoek dat the Daily Mail eerder publiceerde, blijkt dat vrouwen gemiddeld drie jaar van hun leven gebruiken om te shoppen. Jaarlijks worden 100 uren en 48 minuten uitgetrokken om naar nieuwe kleding te speuren. Maar verhoudingsgewijs vallen deze cijfers best mee, want er worden ook 94 uren en 55 minuten gebruikt om eten en andere huishoudelijke benodigdheden aan te schaffen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017