Excite

Nespresso? Douwe Egberts? Who else? Gevecht om de koffieleut

Nestlé verliest binnenkort, na Frankrijk, ook in Nederland de monopoliepositie in verkoop van koffiecapsules. De producent van de Nespresso koffiecapsules, die door een succesvolle mediacampagne met George Clooney de omzet flink zag stijgen, wordt beconcurreerd door Douwe Egberts.

De Nederlandse onderneming bracht in april van dit jaar al goedkopere coffee cups op de Franse markt als L’or Espressocapsules en wil uitbreiden, eerst in eigen winkels, later ook in supermarkten. Daarmee zou Douwe Egberts eenvoudig de Nederlandse markt kunnen overnemen. Nespresso verkoopt vooralsnog haar capsules alleen nog in eigen winkels, in winkels in grote warenhuizen en via internet.

Voordat het zover is moet eerst nog een rechtsstrijd geleverd worden tussen beide koffieproducenten. Hoewel Nespresso competitie zegt te verwelkomen, klaagde het bedrijf Douwe Egberts aan vanwege diefstal van hun idee. Nespresso heeft dan ook veel te verliezen: in acht maanden tijd verkocht Douwe Egberts alleen in Frankrijk al meer dan 90 miljoen koffiecapsules, tegen een prijs die per capsule 2 tot 7 cent lager ligt dan bij Nespresso. L’or Espressocapsules kunnen gewoon in Nespresso apparaten gebruikt worden.

Nespresso werkt als sinds de jaren tachtig aan het koffiezetsysteem Nespresso, patenteerde dat en investeerde fors in ontwikkeling en verbetering van het systeem. De capsules kunnen worden gezien als opvolger van de pads. Na selectie en vermaling wordt de koffie in een zuurstofvrije omgeving in aluminium verpakt, omdat zuurstof negatieve invloed heeft op de kwaliteit. Daardoor is zo’n capsule langer houdbaar en blijft de koffie langer vers.

Afbeelding: nespresoo

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2020