Excite

Normaalwaarden cholesterol te bereiken met gezond eten en bewegen

Houd je cholesterol op de normaalwaarden met gezond en gevarieerd eten en genoeg lichaamsbeweging. Tegenwoordig is cholesterol een meetwaarde geworden om je levensverwachting te peilen. Door cholesterol binnen de normaalwaarden te houden loop je minder risico op hart- en vaatziekten. Cholesterol is een bouwstof voor cellen en hormonen. Cholesterol wordt aangemaakt in de lever en de hoeveelheid die wordt aangemaakt is afhankelijk van wat je eet.

HDL, LDL, VLDL

De normaalwaarden van cholesterol worden bepaald aan de hand van goed en slecht cholesterol, oftewel de aanwezigheid van eiwit versus vet. Cholesterol is een vetachtige stof en wordt getransporteerd door eiwitten, de lipoproteïnen. Er zijn drie soorten lipoproteïnen, die de goede en slechte cholesterol representeren:

  • Hoge Dichtheid Lipoproteïnen (HDL): dit is de goede cholesterol en bestaat uit veel eiwit en weinig vet.
< ul>
  • Lage Dichtheid Lipoproteïnen (LDL): dit is de slechte cholesterol en bestaat uit weinig eiwit en veel vet.
    • Zeer (Very) Lage Dichtheid Lipoproteïnen (VLDL): dit eiwit transporteert de vetten (triglyceriden) van de lever naar de rest van het lichaam.

    De normaalwaarden

    Om de normaalwaarden van cholesterol goed te beoordelen wordt ook gekeken naar het totaal cholesterolgehalte, het LDL cholesterolgehalte, HDL cholesterolgehalte, de cholesterolratio en het triglyceridengehalte. De normaalwaarden zijn als volgt:

    • Totaal cholesterolgehalte lager dan 5,0 mmol/l
    • LDL cholesterolgehalte lager dan 2,5 mmol/l
    • Een zo hoog mogelijk HDL cholesterolgehalte
    • Een zo laag mogelijk triglyceridengehalte

    Cholesterolratio

    Naast de normaalwaarden van cholesterol is het cholesterolratio een belangrijke berekening om hart- en vaatziekten te voorspellen. Het cholesterolratio is de verhouding tussen de HDL en LDL waarden waarbij het totale cholesterolgehalte wordt gedeeld door het HDL cholesterolgehalte.

    Gezond eten

    Gezond eten met weinig vette voeding wordt geadviseerd om het cholesterol binnen de normaalwaarden te houden. Eet producten met onverzadigde vetten zoals brood, aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten, groenten en fruit. Verzadigde vetten eten zijn de verkeerde vetten en slecht voor je cholesterol.

    Veel bewegen

    Bewegen wordt ook aangeraden om het cholesterol binnen de normaalwaarden te houden. Door bewegen verhoog je het HDL cholesterolgehalte in je bloed. Bewegen is goed voor de bloedvaten en dat helpt mee het cholesterol binnen de normaalwaarden te houden.

    Erfelijkheid

    Uiteraard spelen erfelijke eigenschappen een rol in hoe moeilijk of makkelijk het is de cholesterol binnen de normaalwaarden te houden. Dat neemt niet weg dat gezond eten en bewegen belangrijk zijn voor de normaalwaarden van het cholesterol. Meer informatie over de normaalwaarden van cholesterol vind je op www.harstichting.nl en www.spreekuurthuis.nl.

    Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017