Excite

Pak je slaaptekort aan

Goed slapen is ontzettend belangrijk voor je gezondheid, maar toch komen mensen steeds minder toe aan een nacht van minimaal acht uur slaap. Internet, TV, sms’en; het zijn allemaal dingen die ons van het slapen af houden en ervoor zorgen dat we vatbaarder zijn voor ziekten. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om toch voldoende slaap te krijgen.

Zo kun je bijvoorbeeld je slaapcyclus verbeteren door dagelijks een half uurtje te wandelen. Als je de deur uit gaat, dan heeft je lichaam er minder moeite mee om de slaapcyclus vol te houden, waardoor je sneller in slaap valt. Als je je wandeling – die je bij voorkeur twee keer per week houdt – omzet in hardlopen of fietsen, dan is dat zelfs nog beter, zolang je het maar niet ’s avonds doet; drie uur voor je naar bed gaat, kun je jezelf beter iets rustiger houden.

Ook het beperken van koffie en alcohol na 6 uur ’s avond is geen gek idee. Koffie houdt je wakker en alcohol geeft je wel een slaperig gevoel, maar vermindert de kwaliteit van je slaap, waardoor je uiteindelijk minder resultaat hebt.

Tot slot: probeer een uur voor je gaat slapen geen TV meer te kijken. Zet ook de computer uit. TV en computers kunnen er voor zorgen dat je hersenen zo actief zijn, dat je heel moeilijk in slaap kunt vallen. Ben je zo gewend aan je uurtje TV dat je niet zonder kunt, kies dan voor een saai programma, dat helpt je even goed om je gedachten wat rust te geven.

Afbeelding: Flickr account TheeErin

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019