Excite

Patiënt: 'Communicatie belangrijker dan korte wachtlijsten'

De lange wachttijden in de zorg zijn veel mensen een doorn in het oog. Althans, als we de politici mogen geloven die hiervan een speerpunt hebben gemaakt. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat veel mensen liever vriendelijk geholpen willen worden dan direct aan de beurt willen zijn.

Onderzoeksbureau Nivel nam een enquête af bij tienduizend respondenten. Die gaven vooral aan dat ze er waarde aan hechten hoe ze geholpen werden. Zaken als wachtlijsten stonden minder hoog op de ranglijst.

De onderzoekers denken dan ook dat een goede communicatie het geheim is voor een goede beoordeling van zorgverstrekkers. Het oordeel van patiënten is namelijk voor een groot deel gebaseerd op de informatieverstrekking en de manier waarop men te woord wordt gestaan.

Hoewel korte wachtlijsten niet het belangrijkste zijn, spelen ze natuurlijk wel degelijk een belangrijke rol. Verrassend genoeg is de uitkomst van een ingreep niet bepalend voor een beoordeling. Volgens Nivel zou dit komen omdat patiënten niet goed kunnen vergelijken; ze hebben geen idee of een andere zorgverlener de ingreep beter had uitgevoerd.

Ook een verrassing was dat verschillende soorten patiënten belang hechtten aan dezelfde zaken. ‘We dachten dat er mogelijk verschillen waren tussen mensen die bijvoorbeeld een eenmalige ingreep in een ziekenhuis laten uitvoeren en mensen met een chronische ziekte,’ aldus afdelingshoofd Jany Rademakers tegenover Nu.nl

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017