Excite

Prettig leven zonder rugklachten

Hoe belangrijk gezondheid is, merk je meestal pas op het moment dat je je wat minder goed voelt. En dat hoeft dan niet eens om een ernstige ziekte te gaan; iets als rugklachten kan ook al heel vervelend zijn. Het grootste deel van de mensen dat hier last van krijgt, wordt gewoon weer beter, maar dat gaat niet altijd vanzelf.

Oorzaken van rugklachten

Rugklachten worden meestal veroorzaakt door overbelasting. Ga eens bij jezelf na hoe je dingen optilt; meestal doe je dat vanuit je rug en niet vanuit je benen, zoals je eigenlijk zou moeten doen. Als je dit keer op keer doet, bijvoorbeeld op het werk of tijdens het klussen, dan oefen je steeds zo'n druk op je rug uit, dat je hier last van krijgt. Meestal is deze vorm van rugpijn zo genezen, als je maar even rust neemt. Als je dat niet doet, kan het verder uitstralen naar bijvoorbeeld je heupen, benen of zelfs voeten.

Lage rugpijn

Lage rugpijn is de meest voorkomende vorm van rugpijn. Dit wordt meestal door overbelasting veroorzaakt, maar kan ook voorkomen door ontstekingsreacties in ruggewrichten. Die komen voor als je een keer een verkeerde beweging maakt. Het is dus niet zo dat je per se je rug moet overbelasten om er last van te krijgen. Of je last hebt van lage rugpijn kan eenvoudig door de huisarts of fysiotherapeut worden vastgesteld. Afhankelijk van de ernst bestaat de behandeling dan uit rust houden of medicatie en eventueel een operatie. Over het algemeen kiest men pas voor dat laatste als de pijn meer dan zes weken aanhoudt.

Verhelpen en voorkomen van rugklachten

Je kunt zelf ook veel doen om rugklachten te voorkomen. Blijf in beweging, zodat de doorbloeding optimaal blijft. Buk zo min mogelijk voorover, maar buk en til vanuit je benen. Loop regelmatig een stukje en zit het liefst niet te veel. Heb je rust nodig? Ga dan liever liggen in plaats van zitten. Ook rechtop zitten in bed of bad is niet ideaal voor je rug.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017