Excite

Serotonine tekort beïnvloedt je humeur

Hoe je eet, heeft heel veel invloed op hoe je je voelt. Als je je regelmatig angstig of depressief voelt, last hebt van chronische pijn, een laag zelfvertrouwen, slapeloosheid en pessimistische gedachten, dan kan het zijn dat je een serotonine tekort hebt. Gelukkig is er goed nieuws: daar is iets aan te doen.

Hoe zit het?

Als je gewoon gezond eet, dan kun je er over het algemeen op rekenen dat je geen serotonine tekort ontwikkelt. Dat kan alleen als je in dat geval een genetische variatie hebt, waardoor je vatbaarder bent voor een serotonine tekort. Ook van invloed zijn stress, een te grote blootstelling aan plastic en chemische stoffen, een tekort aan zonlicht, het veelvuldig gebruiken van antidepressiva en een verminderde bloedstroom naar de hersenen. Vaak hangen deze dingen met elkaar samen; als je veel last van stress hebt, omdat het bijvoorbeeld druk is op je werk, kan het moeilijker zijn om gezond te eten. De kans dat je humeur daaronder gaat lijden is erg groot.

Wat te doen?

De eerste stap is een bezoek brengen aan de huisarts. Die kan onderzoeken of er bij jou daadwerkelijk sprake is van een serotonine tekort, of dat er een andere reden is waarom je je niet zo goed voelt. Als je inderdaad een tekort hebt, dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen. De arts kan antidepressiva voorschrijven, hiermee is het vaak makkelijker om verder actief aan jezelf te werken. Dat laatste kun je bijvoorbeeld weer doen door te mediteren, voldoende te slapen en gezond te eten.

Ga naar buiten!

En ook niet onbelangrijk: ga meer naar buiten! Zonnestralen werken als natuurlijke opkikker. Experts adviseren daarom ook om buiten geen zonnebril op te zetten. Ga liever gewoon buiten zitten met je ogen dicht. Je zult merken dat je je na 20 tot 30 minuten al beter voelt. Als je dit dagelijks herhaalt, verdwijnt je serotonine tekort als sneeuw voor de zon.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017