Excite

Shockerende anti-rookreclame toont lijk in koelcel

In januari is een veelgehoord voornemen: stoppen met roken. Om nog meer mensen aan te moedigen die stap te zetten, komt de KWF Kankerbestrijding vanaf maandag met een nogal shockerende tv-reclame.

In de bewuste commercial is een lijk in een koelcel te zien, met als boodschap dat mensen die doorgaan met roken, ook zo kunnen eindigen. Aan de teen van het lichaam hangt een kaartje met het nummer 18.591, wat verwijst naar het aantal mensen dat jaarlijks sterft als gevolg van roken.

Communicatiemaganager Stan Termeer van KWF zegt dat rokers de humor van het spotje moeten inzien: ‘De dood is heftig, dat klopt. Maar door er een humoristisch tintje aan te geven vinden wij wel dat het kan.’ Als heel Nederland zou stoppen met roken, zou de kankersterfte bovendien met 13 procent afnemen. ‘Wij vinden het spotje dus geen horror, want elk jaar vallen er ook doden door roken,’ aldus Termeer.

Hij vindt overigens niet dat anti-rookreclames steeds confronterender moeten om de roker aan te zetten tot stoppen. ‘We hebben nu ook, samen met Stivoro, een spotje om de mensen erop te wijzen dat het stoppen vanaf 1 januari wordt vergoed.’

KWF zet de reclame ook op Youtube, en hoopt dat social media als Hyves en Twitter het oppikken zodat meer jongeren ermee bereikt worden. KWF maakt zich geen zorgen om wat de tabaksindustrie van het spotje vindt. ‘Wij maken het niet voor hen.’

Afbeelding: youtube

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017