Excite

Slechte nachtrust? Vier tips voor het slapengaan

Met deze vier tips geef je een goede nachtrust de kans. In slaap vallen kan namelijk worden bemoeilijkt door activiteiten die je voor het slapen gaan nog onderneemt. Kijk je bijvoorbeeld nog even een spannende serie voor je het bed in duikt? Of ben je van de late night snacks? Lees hier waarom dat niet slim is.

1. ’s Avonds werken

Als je ’s avonds nog tot laat werkt, zul je merken dat je hoofd nog volop toeren draait zodra je in bed ligt. Neem de tijd om rust te vinden door na je werk even te niksen. Pak bijvoorbeeld eens een boek!

2. Serie kijken

Je kent het vast; nog één aflevering en dan écht slapen. Maar daar blijft het vaak niet bij. Een serie kijken of een spannende film, zorgt ervoor dat je lichaam allerlei stoffen aanmaakt waardoor een slechte nachtrust op de loer ligt. Neem ongeveer anderhalf uur de tijd om ‘bij te komen’ van je favoriete serie voordat je in bed gaat. Zo slaap je volgens experts het beste.

3. Eten en drinken

Eten en drinken zijn boosdoeners als het gaat om een goede nachtrust. Een volle maag zorgt namelijk voor een hogere bloeddruk, omdat je hart harder moet werken. Daardoor kun je moeilijk tot rust komen. Heb je toch trek? Probeer dan iets te eten zonder suiker: hier maakt je lichaam adrenaline van aan, waardoor je juist wakker blijft. Een kopje thee kan natuurlijk ook altijd, maar drinken niet te veel! Zo voorkom je nachtelijk toiletbezoek.

4. Elektrische apparatuur

Je telefoon of je laptop checken vlak voordat je gaat slapen is ook geen goed idee. De straling van elektrische apparaten zorgt ervoor dat je minder rustig slaapt. Het felle licht is daarnaast een dwarsligger bij het aanmaken van het slaaphormoon melatonine. Je apparaten dus niet op standby, maar echt uitzetten. En niet binnen handbereik. Een slechte nachtrust is dan echt verleden tijd!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2018