Excite

Spierpijn na het sporten: dit doe je ertegen

Sporten is lekker, maar die spierpijn na het sporten zou je waarschijnlijk ook best willen overslaan. Op zich zul je nooit echt helemaal uitkomen onder dit soort spierpijn; je spieren hebben zich eenmaal ingespannen en doen meer dan ze normaal gesproken doen. Ze moeten dus herstellen. De intensiteit van de spierpijn kun je echter wél beïnvloeden.

Preventief werken

Spierpijn na het sporten kun je verminderen door een goede warming-up en cooling-down te volgen. Voor een rondje fitnessen betekent dat dat het slim is om bijvoorbeeld eerst even een minuut of tien te wandelen, te fietsen of op de crosstrainer te staan.

Doe je vooral veel aan cardio, begin dan rustig en bouw het langzaam op. Na een oefening verlaag je het tempo weer aanzienlijk en trap, loop of step je nog even een minuutje na.

Een warming-up of cooling-down voorkomt spierpijn niet, maar doordat je je spieren al warm maakt, is de impact van het sporten veel minder groot, waardoor je ook minder pijn zult hebben.

Verzacht de pijn

Is het al te laat voor preventieve maatregelen, dan kun je een sportmassage ondergaan. Zo'n massage helpt vooral om de pijn minder te maken. Sportmassages worden gegeven in sportcentra, maar je kunt er ook voor naar een speciale sportmasseur. Ben je sporter en heb je een belangrijke wedstrijd? Zorg er dan zeker voor dat je snel terecht kunt bij een ervaren sportmasseur.

Forceer niets

Wie net begint met sporten, denkt misschien dat spierpijn een teken is dat er nog even doorgezet moet worden. Dat is niet het geval: als je last van je spieren krijgt, dan betekent dat dat je lichaam je waarschuwt om te stoppen, zodat je je spieren niet te erg beschadigt. Luister daar dus naar en stop als je last van spierpijn krijgt. Heb je altijd spierpijn als je begint te sporten? Kijk dan of je misschien beter een iets ander programma kunt volgen.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017