Excite

Geel behang en vieze peuken zat? Zo kun je stoppen met roken!

Je weet dat het niet gezond is, maar kunt het zo lastig laten. Niets voor niets wordt roken een echte verslaving genoemd. Je lichaam vraagt en zeurt om de nicotine, waar het aan gewend is geraakt. Maar wat nu als je het geel uitgeslagen behang en de vieze asbakken echt zat bent? Hier een paar tips voor het stoppen met roken!

Wat zijn de gevolgen van roken?

Dat roken niet gezond is weten we allemaal. Maar wat zijn nu precies de gevolgen van deze verslaving? Roken is in Nederland nog steeds een van de belangrijkste doodsoorzaken. Van elke tien mensen die overlijden aan kanker, zijn er drie sterfgevallen door roken veroorzaakt.

Sigarettenrook bevat gevaarlijke stoffen die schade aan het erfelijk materiaal, het DNA van lichaamscellen, toe brengt. Hierdoor ontstaan er verstoringen in de deling, groei en ontwikkeling van de cellen. Dit kan overmatige celdeling tot gevolg hebben, waardoor een tumor kan groeien. Hoe meer iemand heeft gerookt, en hoe dieper geïnhaleerd is, hoe hoger het risico op kanker door roken is.

Maar je loopt door te roken niet alleen het risico op longkanker. Door de geïnhaleerde stoffen kunnen er ook tumoren ontstaan in het hoofd-/halsgebied en heb je een kans om maagkanker, leverkanker, alvleesklierkanker, nierkanker en leukemie te ontwikkelen.

Daarnaast heeft tabak ook grote invloed op je uiterlijk. De huid wordt door roken sneller oud en vaal en het gebit wordt aangetast en verkleurt.

Tot slot kunnen mannen die roken potentieproblemen ontwikkelen. Door de gevaarlijke stoffen die worden geïnhaleerd kan de kwaliteit van het zaad hard achteruitgaan. Bij vrouwen die roken kan de gezondheid van de eicellen worden aangetast.

Tips bij het stoppen met roken

Al deze gevaren maken het stoppen met roken, een belangrijke en gezonde keuze in je leven. Voor veel mensen lijkt het echter een hele opgave te zijn. Een paar tips kunnen misschien helpen.

Maak direct na de maaltijd een wandeling, de tijd dat je anders een sigaret opsteekt. Blijf daarnaast uit de buurt van plaatsen waar roken is toegestaan. Vermijd rokers, op je werk of op feestjes. Als je toevallig ziet dat er een asbak naast je staat, verplaats hem dan. Zorg dat niemand anders in je auto een sigaret opsteekt. Als je snel bij het drinken van een biertje in de verleiding komt weer te gaan roken, schakel dan liever over op een ander drankje, bijvoorbeeld melk, thee, warme chocolademelk of vruchtensap. Eet gezond en probeer elke dag voor jezelf op te schrijven hoeveel beter het leven is nu je niet meer rookt. Denk daarbij aan terugkerend reukvermogen, schone kleren en een weer gezond gebit.

Hiernaast kun je natuurlijk gebruik maken van nicotinepleisters. Het nadeel hiervan is dat je hiermee eigenlijk tegen jezelf zegt dat je niet zonder nicotine kan. Je lichaam is echter in een paar dagen ontgift. De moeilijkste verslaving om te tackelen is echter de geestelijke afhankelijkheid!

Hoe houd je vol nadat je gestopt bent met roken?

Nadat je succes hebt gehad bij het stoppen met roken volgt misschien nog wel het lastigste deel; je moet dat zien vol te houden! Schakel een vriend of familie lid in die je dagelijks even belt en moed inspreekt. Een andere methode kan zijn, om foto's van gezonde stralende mensen op te hangen, die niet roken, om zo jezelf gemotiveerd te houden. Zorg goed voor jezelf, eet gezond en onderneem op moeilijke momenten wat leuks. Beloon jezelf bij elke volgehouden week en stel jezelf als je een half jaar gestopt bent bent een leuk dagje uit in het verschiet!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017