Excite

Te weinig vet is ongezond!

Doe jij ook zo je best om zo min mogelijk vet in je maaltijd te stoppen en denk je dat je goed bezig bent? Dus niet! Te weinig vet in je eten is namelijk ook ongezond, zo blijkt uit onderzoek. Wel is het belangrijk om te kiezen voor de juiste vetten.

Ook voor vet geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid en die ligt best hoog: op 20 tot 35 procent van het totale aantal calorieën dat je op een dag binnen krijgt. Wel is het belangrijk dat je die dosis vet vult met plantaardige vetten, zoals margarine, noten, zaden, vette vis, olijfolie en avocado’s. Goed letten op wat je eet is dus wel degelijk belangrijk.

Vet en vet mag hetzelfde klinken, maar is het niet. Je hebt gezonde vetten en ongezonde vetten. De gezonde vetten vind je in de bovengenoemde producten, terwijl de ongezonde vetten vooral voorkomen in dierlijke producten, zoals vlees.

Vet bevat echter ook bijzondere vitamines, zoals vitamine A, D, E en K. Deze vitamines krijg je vooral binnen door deze producten te eten en schrap je die uit je menu, dan kun je te maken krijgen met een tekort en kan je cholesterol hier last van krijgen. Sterker nog; de kans op bloedklonters wordt groter en dat kan vervolgens zorgen voor dichtgeslibde aders.

Bovendien geven vetten je een echt voldaan gevoel, waardoor je misschien wel minder naar de tussendoortjes of andere ongezonde hapjes grijpt!

Afbeelding: Flickr account mynameisharsha

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2019