Excite

Thuis oefeningen en fitness doen: zelfdiscipline is de boodschap!

Thuis oefeningen doen voor fitness? Daar heb je geen (duur) abonnement voor nodig. Of doe het zo: ga enkele weken naar het fitnesscentrum. Op die manier krijg je enig inzicht in de oefenstof voor buikspieren, rugspieren enzovoort. Met die wetenschap in je achterzak kun je die oefeningen letterlijk gaan omturnen aan je mogelijkheden thuis of tijdens je dagelijkse activiteiten.

Geen apparaten?

Thuis heb je geen rij apparaten zoals in het fitnesscentrum. Mogelijk staat er ergens een hometrainer ongebruikt in een hoek van de kamer? Prima: gebruik dat ding om je dagelijks of toch enkele keren per week goed uit de naad te fietsen! Dat hoeft maar een kwartiertje te duren! Goed voor hart- en bloedvaten. Voor muziek kun je zelf ook nog zorgen tijdens je zweetpartij. Een eenvoudig radiootje en het wordt gezellig sporten, ook in je eentje! Maar wel doen!

Buikspieren oefenen

Met enige fantasie kun je een platte buik altijd oefenen! Is een kwestie van je buikspieren aan te spannen en te ontspannen, net zoals in de fitnesszaal. Hoe doe je dat? Tijdens het strijken, terwijl je TV kijkt, in de auto, tijdens een vergadering. Onzin? Nee, gewoon doen: buik intrekken en ontspannen, in sessies van tien keer en dit enkele oefensessies per dag. In elk geval beter dan helemaal niks doen!

Rugspieren oefenen

Toegegeven: iets minder vanzelfsprekend! Rugspieren versterken is belangrijk voor je latere leeftijd maar misschien nu ook al voor je werkomstandigheden. Het maakt ook niet uit: hoe eerder je sterke rugspieren hebt, hoe beter. En hoe beter je sterke rugspieren onderhoudt, nog beter! Rugspieren oefenen is een kwestie van op je buik liggen en dan bepaalde oefeningen doen. Dat kun je dus niet op je bureau of tijdens een saaie vergadering. Een minimale rugspieroefening is goed letten op je houding. We hebben allemaal de neiging om de gemakkelijkste weg te kiezen. In het geval van onze rugspieren wil dat zeggen: een doorgezakte houding oftewel 'makkelijk' zitten/liggen op de bank, autozetel (te) ver achteruit, bolle rug achter de computer, herken je dat? Een eenvoudige oefening: let gewoon eens op je houding! Ga eens 10 keer per dag gewoon goed recht zitten: kan altijd en overal, bijvoorbeeld op je fiets, in de auto, in bad, gebruik je fantasie. En probeer die houding een halve minuut vol te houden. Het is een statische oefening maar alle oefening baart kunst!

Toch maar naar de fitnesszaal?

Hiermee is niet gezegd dat fitnesscentra geen zin hebben. Het is  een kwestie van zelfdiscipline. En als je ergens geld voor hebt betaald, ben je meer geneigd om toch maar je spullen te pakken richting fitnessruimte. Er is ook het sociale aspect: je ontmoet er andere mensen, je moet niet zweten in je eentje, eventueel is er een goede begeleiding aanwezig en je kunt gratis douchen! Maar als je het geld niet hebt, of geen tijd hebt om er naartoe te gaan  of weer eens geen zin hebt (dat is eerder de waarheid) dan kun je thuis of tijdens je dagelijkse werkzaamheden fitnessen!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017