Excite

Twitter bevordert creativiteit en innovatie

Werkgevers doen er goed aan om hun personeel onder werktijd vrij te laten in het gebruik van sociale media. Uit een onderzoek van het instituut TNO blijkt dat sociale media zoals Twitter en Facebook een positief effect hebben op de creativiteit, effectiviteit en innovatiekracht van werknemers.

TNO trekt deze conclusie op basis van een tweejarig onderzoek waarbij ruim 3.300 werknemers in verschillende bedrijven zijn gevolgd. Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO, zegt dat het gebruik van sociale media niet leidt tot informatiestress en vooral positieve gevolgen heeft. Sociale media prikkelen werknemers tot nadenken en het ontwikkelen van meer creativiteit. Zo wordt de innovatiekracht aangewakkerd en ontstaan nieuwe plannen waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen.

Daarbij is het belangrijk dat bedrijven niet werken met programma's die de werkprocessen van het personeel nauwkeurig vastleggen, want daarmee gaat een groot deel van de creativiteit weer verloren. In een dergelijke situatie wordt nagenoeg geen eigen inbreng van de werknemer verwacht. Deze zal minder over zijn werk nadenken en ten gevolge daarvan ook minder creatief zijn.

De onderzoekers van TNO hebben ook gekeken of het gebruik van sociale media in zijn algemeenheid leidt tot emotionele uitputting. Dit zou kunnen gebeuren door een constante informatiestroom die gebruikers moeten verwerken. Maar ook voor deze veronderstelling is geen bewijs gevonden.

Sociale media veroveren de laatste jaren in sneltreinvaart de wereld. Alleen Facebook, dat een belangrijke rol speelde in de Arabische Lente, had in juli 2010 al meer dan een half miljard gebruikers. Naast Facebook zijn ook Twitter, Hyves en de sociale netwerksite LinkedIn zeer populair in Nederland.

Afbeelding: Flickr, gebruiker Conanil

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017