Excite

Van slaapgebrek word je dik

Wanneer je wilt afvallen, dan doe je er goed aan om behalve calorieën ook eens een keer je uurtjes slaap te tellen. Uit Zweeds onderzoek blijkt namelijk dat zelfs één slecht nachtje namelijk al invloed heeft op je stofwisseling en kan leiden tot gewichtstoename.

Uit eerder onderzoek bleek al dat slaapgebrek zorgt voor de aanmaak van hormonen die een hongergevoel bevorderen. Maar volgens Christian Benedict van de Universiteit van Uppsala doet slaapgebrek nog meer met je. ‘Uit onze bevindingen blijkt dat slechts een nacht met te weinig slaap er bij gezonde mannen al voor kan zorgen dat ze overdag veel minder energie gebruiken.’

Tijdens het onderzoek werden veertien mannen onderzocht, die afwisselend gewoon mochten slapen, helemaal niet mochten slapen of slechts een beperkt aantal uurtjes mochten tukken. Na een nacht zonder slaap gebruikten de lichamen van de proefpersonen zo’n vijf tot twintig procent minder energie voor taken zoals ademen en het verteren van voedsel.

Uit dit onderzoek blijkt maar weer eens dat aankomen en afvallen niet zo simpel is als het lijkt. Lang niet ieder pondje komt door het mondje. Factoren als slaap hebben ook een enorme invloed op het lichaam. Experts adviseren om tussen de zeven en de negen uur per nacht te slapen.

Afbeelding: Flickr, gebruiker marktristan

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017