Excite

Moe en lusteloos? Verhelp zelf je vermoeidheidsklachten!

Je hebt geen zin op op te staan en ziet op tegen iedere nieuwe dag. Je lichaam voelt ziek en zwaar aan en de lust ontbreekt je om de fijne en mooie dingen van het leven op te zoeken. Voor veel mensen is dit een heel bekend verhaal. Het leven heeft voor hen aan dynamiek verloren; zij lijden aan vermoeidheidsklachten.

De oorzaak van vermoeidheidsklachten

Als je last hebt van vermoeidheidsklachten, kan dit vele verschillende oorzaken hebben. Meestal ontstaan de klachten door een combinatie van factoren. Wanneer je je extreem moe voelt, heb je nergens energie voor en vaak verdwijnt dan ook de zin om iets te ondernemen als sneeuw voor de zon.

Als je gewoon moe bent na (zware) inspanning, is het vaak voldoende om eens goed te slapen of even rustig aan te doen.

Maar de oorzaak van een langdurige vermoeidheid ligt vaak dieper. In veel gevallen zijn de oorzaken psychisch, al is het goed om eerst naar een dokter te gaan om fysieke oorzaken uit te sluiten.

Spanning is een van de meest gebruikelijke oorzaken van vermoeidheidsklachten. Ook ongezonde voeding, zwaarlijvigheid en depressie kunnen je een moe gevoel geven. Tot slot kunnen angst en mentale overbelasting ook de boosdoeners zijn.

Vermoeidheidsklachten door de overgang

Vrouwen in de overgang kunnen ook last krijgen van vermoeidheidsklachten. Dit is ook niet gek, als je bedenkt dat het lichaam in de overgang vele veranderingen ondergaat. Het lichaam moet eraan wennen na vele jaren iedere maand een menstruatiecyclus te doorlopen ineens in de stilte van de menopauze te vallen. Dit nieuwe proces kost zowel het lichaam als de geest veel energie. Om die reden krijgen veel vrouwen in de overgang last van vermoeidheidsklachten.

Wat kun je aan vermoeidheidsklachten doen?

Als je last hebt van vermoeidheidsklachten is het allereerst belangrijk een afspraak te maken met je huisarts voor een bloedprik. Door middel van bloedonderzoek kan worden uitgesloten of je vermoeidheid een lichamelijke oorzaak heeft.

Wanneer er geen aantoonbare onderliggende fysieke aandoening te vinden is, kun je proberen je vitamine B gehalte op te krikken met preparaten.

Eet daarnaast gemakkelijk verteerbaar voedsel, zodat je lichaam minder energie aan de vertering hoeft te besteden. Resultaat, meer energie voor 'jezelf'.

Neem daarnaast je eigen leefstijl kritisch onder de loep. Wissel je inspanning voldoende af met ontspanning? Eet je gezond en beweeg je voldoende? Valt er nog wat bij te schaven? Zorg dan voor een rustiger programma en probeer beter naar je eigen lichaam te luisteren. Zeg 'nee' tegen dingen die je niet werkelijk enthousiast maken en neem jezelf in bescherming tegen overbelasting.

Neem deze tips in acht en je zult niet alleen minder moe zijn, maar je ook een sterker en gezonder mens voelen!

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017