Excite

Lekker gezond dankzij vitamine A

We weten het allemaal: het is belangrijk voldoende vitamines binnen te krijgen. Die houden ons gezond, ook in drukke tijden. Maar welke vitamines zijn vooral belangrijk? Een van de meest bekende vitamines is vitamine A. Deze vitamine is onder meer te vinden in melkproducten en kaas. Ook vlees, vleeswaren en smeervetten als boter bevatten vitamine A.

Wat doet vitamine A voor je?

Eet dagelijks een paar boterhammen met boter en kaas, drink af en toe een glas melk en neem vlees of gevogelte bij je avondmaaltijd en je zit op de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine A. Maar wat levert dat je eigenlijk op? Vitamine A heeft een positieve invloed op veel dingen. Zo is het goed voor je gezichtsvermogen. Als je te weinig vitamine A binnenkrijgt, kun je nachtblindheid ontwikkelen. Je ziet dan moeilijk in de schaduw. Vitamine A werkt daarnaast ook mee aan een gezonde huid en aan gezonde slijmvliezen. Dit betekent dat het goed is voor tandvlees, longen, luchtpijp, haar en natuurlijk: de huid. Ook in je lijf merk je het als je voldoende vitamine A binnenkrijgt. Dan worden je botten namelijk alsmaar sterker en heb je minder snel last van botbreuken. Ook je afweersysteem profiteert van vitamine A. Als je gezond en gevarieerd eet, dan krijg je over het algemeen voldoende vitamine A binnen. Uit onderzoek blijkt echter dat dit vaak niet geldt voor mensen tussen de 7 en 19 jaar oud en voor zwangere vrouwen. Voor hen is het dus belangrijk extra goed te letten op de vitamine A inname. Eventueel kun je wat extra vitamines binnen krijgen via een preparaat.

Niet te veel vitamine A

Let echter altijd op dat je niet te veel vitamine A binnen krijgt. Vitamine A kan namelijk niet via urine worden uitgescheiden en wie te veel binnen krijgt, kan vergiftigingsverschijnselen krijgen. Of nog erger: bij zwangere vrouwen kan de foetus te maken krijgen met afwijkingen. Wees dus voorzichtig met grote doses en raadpleeg bij vragen altijd de huisarts.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017