Excite

Gezond dankzij vitamine D

Vraag jij je ook wel eens af waarom je je zo gezond voelt als je lekker in het zonnetje loopt? Dat komt omdat je lichaam vitamine D aanmaakt onder invloed van zonlicht. En vitamine D is goed voor je botten, je weerstand en je spieren. Kortom; zorg ervoor dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt!

Vitamine D: wat doet het en hoe kom je eraan?

De makkelijkste manier om aan vitamine D te komen is lekker buiten zijn. Als je je goed insmeert, dan kan dit geen kwaad. Helaas is het weer in Nederland niet altijd even vrolijk en hebben veel mensen daarom een tekort aan vitamine D. In de meeste gevallen is het dan ook belangrijk dat je je behoefte aan vitamine D op een andere manier aanvult. Dit kan door specifieke dingen in je eetpatroon op te nemen.

Producten met vitamine D

Vitamine D komt maar in één soort producten voor: producten die een dierlijke herkomst hebben. Denk aan vette vis als zalm en makreel, maar ook aan producten als halvarine en margarine, volvette kaas en bak- en braadproducten. Dit kan het voor vegetariërs en veganisten moeilijk maken om aan voldoende vitamine D te komen; zij mijden dierlijke producten vaak liever.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D

Waar je wel op moet letten is dat je niet te veel vitamine D binnenkrijgt. Een gezonde dosis is 50 microgram per dag. Als je daar veel bovenuit komt, dan kan dit schadelijk zijn voor je lichaam. Die schade ontstaat pas als je gedurende een langere periode teveel vitamine D binnenkrijgt. Een keer een flinke bak kibbeling of een grote makreel eten is dus helemaal nog niet verkeerd.

Waarom vitamine D?

Misschien ben je niet dol op boter of vis, waarom zou je het dan toch eten? Omdat een tekort aan vitamine D leidt tot zwakkere botten en botontkalking. Hier kun je op latere leeftijd heel veel last van krijgen. Je hebt bijvoorbeeld meer kans op gebroken botten, iets dat direct ten koste gaat van je mobiliteit.

Holland - Excite Network Copyright ©1995 - 2017